Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kina skapar propagandajätte

Publicerad: 22 mars 2018, 09:26

Kinas president Xi Jinping i sitt nyårstal till nationen i den kinesiska statstelevisionen.

Kinas statliga tv och radio slås samman i nätverket "Voice of China". Syftet är att "förbättra den allmänna opinionen".


I går bekräftade Kina sina planer på att slå samman landets statliga tv- och radiostationer för att skapa ett nytt mediehus som kommer att bli en av världens största propagandaplattformar. Det rapporterar The Guardian.

De kinesiska statsmedierna anmälde sammanslagningen av China Central Television (CCTV) och China Radio International/China National Radio under onsdagen. De bildar ett nätverk med namnet Voice of China.

Enligt ett pressmeddelande från Xinhua, Kinas officiella propagandaorgan, är målet med den nya plattformen är att "styra heta sociala frågor, stärka och förbättra den allmänna opinionen, driva multimediaintegration, stärka internationell kommunikation och berätta för goda Kina-historier".

Beskedet kommer efter att den kinesiska presidenten Xi Jinping - som valdes för en ny period i helgen efter att ha ändrat konstitutionen och tagit bort tidsbegränsningar för presidenter - tar ett starkare grepp om makten.

Noterbart är att mediehuset har en amerikansk motsvarighet i Voice of America. Ett statligt finansierat propagandaorgan som inrättades under andra världskriget och användes under hela det kalla kriget för att främja amerikansk ideologi runt om i världen.

Parallellt arbetar också Kina för att etablera en mer positiv bild utomlands. Bland annat genom annonsering i svenska medier.  2016 återupptog CCTV sin internationella verksamhet som China Global Television Network, med hubbar från Nairobi till Washington. I dag sänder kanalen från mer än 70 länder, China Radio International sänder på mer än 60 språk via affiliates runt om i världen.

Kina har också etablerat mer över 500 språkcentra, för att saluföra den kinesiska kulturen globalt.

Med förändringen kommer också regleringen av nyheter, film och publicering numera att ligga under partiets publicitetsavdelning. En tydlig indikation på att mediekontrollen, granskningen av nyheter och onlineinnehåll tilltar i Kina.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.