Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kinnevik skyller på Metro

Publicerad: 19 januari 2012, 11:20

Metros chefredaktör Per Gunne hävdar att en av tidningens redigerare har gjort ett misstag.

Foto: Erik Esbjörnsson.

Idag, torsdag, gick Kinnevik-ägda Metro ut med nyheten att 900 personer har ansökt till det sociala projektet Playing for change och att detta är ett rekord. Men det finns bara ett problem. Första året ansökte 2.000 personer.


Ämnen i artikeln:

MTGMetroPer GunneKinnevik

Igår, onsdag, gick MTG:s Playing for Change ut med uppgiften att 900  personer vill bli sociala entreprenörer. I pressreleasen finns det inte  ett ord om något rekord.

Men i dagens Metro, torsdag, går det att  läsa en artikel med rubriken Playing for Change-rekord. Brödtexten  inleds med "Så många som 900 personer har ansökt om att bli nya sociala  entreprenörer hos Playing for Change."

Till saken hör att Kinnnevik-koncernen äger Metro.

Den  pressansvariga för Playing for Change, Åsa Hofmann, är förvånad över  att Metro har skrivit att antalet ansökningar innebar ett rekord:

–  Det här har man plockat från vårt pressmeddelande. Så det måste röra  sig om en journalist som har satt en felaktig rubrik, säger hon.

Om man är lite konspiratorisk skulle man kunna anta att Metro ville haussa projektet för sin ägare, Kinnevik som också äger MTG?
–  Vi är väldigt öppna med våra anmälningar till projektet och vi undrar  också varför man skriver på det viset. Det är helt klart en missvisande  rubriksättning, säger Åsa Hofmann.

Ni har ganska tydliga ägarkopplingar om man säger så?
– Jag håller med. Det är inte så konstigt att man undrar, säger Åsa Hofmann.

MTG:s  vision med projektet Playing for Change är att man vill skapa en värld  där: "barn kan leka fritt och ha den barndom de förtjänar."

Därför ber MTG människor över hela vårt avlånga land att komma in med idéer på hur detta ska gå till.

Projektet är alltså inne på sitt tredje år och ansökningstiden gick ut den 12 januari.

Per Gunne är chefredaktör på Metro och tillika ansvarig utgivare. Han återkommer efter vissa efterforskningar och ger följande kommentar:
– Det är en överambitiös redigerare. Och läser man texten så ser man att det inte pratas om något rekord, säger han.

Jo, men det behöver inte alltid nämnas i brödtexten om det redan har nämnts i rubriken?
– Jo, det är väl sant, säger Per Gunne.

Men det var 2.000 personer som ansökte första året. Hur får ni då 900 personer till ett rekord?
–  Som jag tidigare sade så det är ett misstag av en enskild redigerare på  tidningen. Jag tycker också att det är helt naturligt att vi som  Kinnevik-företag löpande berättar om gruppens ideella stiftelse för  sociala entreprenörer. Det har vi gjort tidigare och det ska vi även  göra i framtiden, säger Per Gunne.

Han vill samtidigt understryka  vikten av att det som rapporteras i Metro är korrekt, men samtidigt att  det här rör en notisrubrik och inte något stort uppslag i tidningen.

Jo, men notiserna är väl något av det som blir allra mest läst?
– Det är självklart beklagligt att det går att misstolka och vi ska ha en rättelse i morgondagens tidning, säger Per Gunne.

Vi  brukar inte lägga oss i det vanliga redaktionella arbetet men här är  känslan att ni far med osanning i eget syfte eller snarare för att  tillfredsställa er ägare Kinnevik?
– Det finns ingen som helst  anledning för oss att slira på sanningen. Det är  tvärtom väldigt viktigt att vi rapporterar korrekt om sådant vi själva  är en del av, säger Per Gunne.

Playing for Change är en oberoende  stiftelse, utan vinstsyfte. Den grundades 2010 av Hugo Stenbecks  stiftelse tillsammans med MTG, Kinnevik, Korsnäs, Metro, Tele2 och  Transcom. Cirka 2.000 ansökningar inkom för Playing for Change under  första året och åtta valdes ut.

Stiftelsen för Playing for Change  står för finansiering och experthjälp när det gäller själva  affärsverksamheten samt pressutskick och marknadsföring.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MTGMetroPer GunneKinnevik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.