Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Kit gör storförlust på 22 miljoner

Publicerad: 15 Juli 2016, 06:40

“Det finns inga slagkraftiga visioner mer än att vi kör på och jobbar vidare". Peder Bonnier fortsätter att blicka in i framtiden.

Foto: Andreas Elgstrand

Bonniers "största digitala satsning någonsin" redovisar en rejäl förlust – och inte heller 2016 räknar man med någon vinst. “Att bygga medieprojekt har alltid tagit lång tid", säger medgrundaren Peder Bonnier.


Ämnen i artikeln:

Peder BonnierBonnier Growth MediaRobert BrännströmFredrik StrömbergKit

2014 startade Peder Bonnier tillsammans med Robert Brännström och Fredrik Strömberg mediesajten Kit, eller som de då beskrev det som "en redaktionell sajt för en tid där socialt och mobilt är de primära källorna till mediekonsumtion".

Man tog in 50 miljoner kronor i riskkapital från Bonnier Growth Media mot en ägarandel om 67 procent. Resten äger de tre grundarna, överlägset mest Peders Bonnier som innehar 24,4.

Nu berättar Di Digital att 2015 blev ett stort förlustår för Kit. Siffrorna visar minus 22 miljoner kronor och intäkterna var "mer eller mindre noll".

LÄS MER: Kits ägare om miljonförlusten: Vi kan skjuta till mer kapital om det behövs

Peder Bonnier förklarar förluståret med rekryteringar. I början av 2015 hade man fem anställda – vid slutet av året 25. I dag är styrkan 35 personer stor.

Enligt Di Digital hade Kit 28 miljoner kronor kvar av sitt kapital i början av 2016.
– I nuläget är tanken att de pengar vi tagit in ska räcka. Som det ser ut nu kommer vi inte behöva mer kapital. Sen beror ju allting givetvis på hur marknaden utvecklar sig, säger Peder Bonnier till tidningen.

Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon har i en intervju med Resumé tidigare i vår uttryckt att ambitionen är att Kit "börjar närma sig" lönsamhet om tre år. Peder Bonnier understryker nu att investerarnas engagemang är långsiktigt.
– Att bygga medieprojekt har alltid tagit lång tid. Det kräver branschkunniga, uthålliga ägare. Det tog väldigt många år att ta Aftonbladet och Dagens industri dit de är idag på nätet, säger han.

Många har slängt kritiska blickar på den höga summan riskkapital. Enligt Breakits Olle Aronsson är det en anmärkningsvärt hög summa. Svenska startups brukar inte plocka in mer än fem miljoner kronor i en första runda, menar han. Ehsan Fadakar, sociala medier-chef på Schibsted, undrar i en debattartikel om projektet Kit någonsin kommer att gå runt.
– Det är, helt ärligt, en av de saker jag är förvånad över. Hur intresserad branschen har varit av vad vi håller på med. Det görs väldigt stora investeringar i mediesverige, många betydligt större än den i det här projektet. Där, kan jag kanske tycka, har vi varit disproportionerligt omskrivna, svarar Peder Bonnier om oron.

Peder Bonnier räknar inte med vinst 2016 heller.
– Det finns inga slagkraftiga visioner mer än att vi kör på och jobbar vidare. Vi har bra traction på läsare och annonsörer. Nu handlar det om att fortsätta utveckla och bygga vår säljorganisation. Det låter kanske tråkigt, men det är så det är, säger han till Di Digital.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.