Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

KIT utvecklar berättandet – flera reportage blir ljudböcker

Publicerad: 26 juni 2018, 06:33

Foto: Pressbild

KIT inleder samarbete med BookBeat och omvandlar den skrivna journalistiken till ljudbok för att locka ljudboksälskare.


Den senaste tiden har KIT varit aktiva i att knyta nya samarbetspartners. Den 24 maj skrev Resumé om deras nya internationella samarbete med brittiska The Times och The Sunday Times. I samarbetet erbjöd KIT sitt videoproduktionsverktyg i nylanserade Story Engine. Verktyget ska hjälpa och skapa förståelse i hur man berättar historier för att få maximal effekt.

Nu inleder KIT ett nytt samarbete med BookBeat och omvandlar flera av deras reportage till ljudböcker, med förhoppning om att nå ut till ljudboksfantaster.

– Vi har pratat med flera ljudboksaktörer om att omvandla vår skrivna journalistik till ljudbok och valde i slutändan Bookbeat för att vi och de hade en liknande vision om att göra journalistiskt berättande tillgängligt för även de som älskar ljudböcker. Många av de jobb vi publicerar är rätt tidlösa och dramaturgiskt starka, så det kändes rätt naturligt att se på andra sätt att nå ut med de historierna till andra målgrupper, säger KITs chefredaktör Robert Brännström till Resumé.

Det nya samarbetet innebär att ett urval av KITs texter kommer finnas inlästa och exponerade mot BookBeats kunder i en avdelning på deras app.

– Från KITs perspektiv är det ett spännande test på att låta vår journalistik möta läsaren på andra sätt och i andra kanaler än vi traditionellt har jobbat i. Att vi kan göra det med Bookbeat känns väldigt kul och vi hoppas såklart att deras kunder gillar det de hör.

Kommer ni behöva ändra något i reportagen för att anpassa till ljudformatet?
– Inläsningen gör smärre förändringar för att få flyt i texten när den talas, men utöver det är det samma texter som publicerats på KIT och blivit uppskattade av våra läsare.

Robert Brännström hoppas att det nya samarbetet ska leda till att fler ta del av KITs erbjudanden och får upp ögonen för deras kvalitetsjournalistik.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.