Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

KIT: Vi når 600 000 per dag

Publicerad: 18 April 2016, 05:34

KIT:s grundare Fredrik Strömberg, Peder Bonnier och Robert Brännström.

Foto: Andreas Elgstrand

Bonniers mediestartup berättar hur det går, Mats Jansson sågar Spotify-investering och journalist vill åt Obamas Game of Thrones-avsnitt. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TeliaSpotifyKITMats PaulsenRobert BrännströmKitOmni

KIT: Vi når 600 000 per dag
Det har gått ett år sedan KIT drog igång på allvar. I ett blogginlägg skriver de nu och hur det har gått. KIT uppger bland annat att de når i genomsnitt 600 000 läsare per dag, och antalet startade videoströmmar uppgår till två miljoner per vecka. Följarskaran i sociala medier nu är uppe i 120 000 personer och 70 procent av KIT-besökarna kommer från mobila enheter.
"För oss är det ett kvitto på att vi var rätt ute, det har saknats en journalistik utan betalväggar för alla oss som är nyfikna på vår tid och världen omkring oss" skriver medgrundaren Robert Brännström.

Bonnier Growth Media pumpade i fjol in 50 miljoner kronor i KIT, och i dag har bolaget 35 anställda. Att de nu, enligt egen utsago, når 600 000 personer på daglig basis gör dem större än många etablerade medier. Men siffran är inte unika besökare räknat på samma vis som i Kia-Index.
"Vårt innehåll når 600.000 om dagen, vart det sker beror på. Kan vara Facebook-video, Instant articles, unik på KIT.se och så vidare. Vi räknar fullt distribuerad räckvidd. Eftersom vi är ett distribuerat mediebolag" säger Robert Brännström till Breakit.

Missa inte Resumés stora reportage om KIT som publicerades tidigare i år.

Sågar Telias investering i Spotify
Telias förre styrelseledamot Mats Jansson, bland annat seniorkonsult på Prime, sågar bolagets investering Spotify. Detta i en intervju med Dagens Industri:
– Visst är det bra att bolaget har fått finansiella muskler. Men den inriktning de flesta telekombolag har, att gå från traditionell nätverksverksamhet till att hysteriskt bygga content och innehåll kan man göra på olika sätt. Ta till exempel hur Telia köpte in sig på den högsta värderingen i Spotify som redan var en samarbetspartner, jag var emot den affären.

Journalist vill åt Obamas förhandsavsnitt
Nästa vecka har den sjätte säsongen av "Game of thrones" premiär. Till skillnad mot föregående år har HBO inte skickat ut några förhandsavsnitt till pressen. Någon som däremot fått ta del av dem är president Barack Obama. Journalisten Vanessa Golembewski har lackat ur och menar att hon som amerikansk medborgare enligt offentlighetsprincipen kan begära ut Vita husets förhandsavsnitt, skriver The Hollywood Reporter.

Omni lanserar ekonomisatsning
I dag har Omni premiär för "Morning Brief" som riktar sig till den ekonomiintresserade läsaren. Den hittas längst upp i appen varje vardagsmorgon mellan klockan 06 och 08.30. Dessutom kan man få Morning Brief via mejl.
– Vi gör satsningen på läsarnas förfrågan. Omni attraherar väldigt många ekonomiläsare och de vill helt enkelt att vi breddar och ger dem ännu mer, säger chefredaktör Markus Gustafsson i en kommentar.
BMW är med redan från start som sponsor av Morning Brief. Det betyder att bilmärket är presentatör av sektionen, sam syns med native-artiklar.

Louis CK lägger ner serie
Efter tio avsnitt lägger komikern Louis CK ner webb-tv-serien "Horace and Pete". Han berättar om beslutet i ett mejl till sina fans:
"Hej. Så. Det var det. Jag ville inte säga det i mitt förra mejl, att det här var det sista avsnittet. För jag vill inte att ni skulle veta det medan ni tittade på avsnittet. Men det var ju uppenbarligen det sista", skriver han enligt TT.
Louis CK har själv slantat upp för att producera serien där han spelar mot Steve Buscemi, Alan Alda och Edie Falco.

Beyoncés hemliga HBO-projekt
Den 23 april har det mystiska programmet "Lemonade" premiär på HBO. Avsändare är superstjärnan Beyoncé Knowles men i övrigt att det sparsamakt med information kring vad det handlar om. På lördagskvällen publicerade hon en 20 sekunder lång video där hon står lutad mot en bil och viskar "What am I gonna do?". Trailern avslöjar inte mer än titeln, datumet och kanalen.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.