Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Kits ägare om miljonförlusten: Vi kan skjuta till mer kapital om det behövs

Publicerad: 15 Juli 2016, 07:54

Ulrika Saxon tror på Kit.

Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon säger att förlusten på 22 miljoner kronor är helt enligt plan. Hon tror inte att mer kapital behövs – men om så vore fallet så är det inga problem.


Ämnen i artikeln:

Ulrika SaxonPeder BonnierBonnier Growth MediaKit

När Kits grundare sökte riskkapitalister för sitt nya medieprojekt föll valet på Bonnier Growth Media. Många lyfte på ögonbrynen när bolaget hostade upp hela 50 miljoner kronor. Det är tio gånger så mycket som svenska startups brukar ta in i en första investeringsrunda, menar Breakits Olle Aronsson.

LÄS MER: Uppdrag: Skapa digital lönsamhet

Nu står det klart att Kit under sitt första helår gör en förlust på hela 22 miljoner kronor.
– Att bygga medieprojekt har alltid tagit lång tid. Det kräver branschkunniga, uthålliga ägare. Det tog väldigt många år att ta Aftonbladet och Dagens industri dit de är idag på nätet, säger medgrundaren Peder Bonnier till Di Digital om resultatet.

Och uthålliga ägare ser man ut att ha. Investerarna Bonnier Growth Media äger 67 procent och bolagets vd Ulrika Saxon säger sig inte vara orolig.
– Nej, det är helt enligt plan. Kit har tvärtom överträffat förväntningarna såhär långt, säger hon till Resumé.

Ni hade väntat er en ännu större förlust?
– De har överträffat förväntningarna vad gäller den tekniska produktens kapacitet, räckvidden, gensvaret på marknaden och vunna priser. Det samtidigt som förlusten ligger inom ramarna för planen. Vi är nöjda som investerare och har stora förhoppningar även på framtiden.

Varför är förlusten så stor?
– Det tar tid att bygga kvalitativa plattformar och att vara pionjär i en marknad som genomgår förändring.

Hon ångrar inte beslutet att satsa en så stor summa som 50 miljoner kronor i ett nytt projekt, trots kritikerna.
– Absolut inte. Tvärtom, vi har väldigt stark tro på grundarna. De har rekryterat en rad kompetenta personer och lyckats bygga en ganska unik plattform, alltså Kit Story Engine, som precis har börjat etableras mot marknaden. Vi upplever dessutom att efterfrågan och mottagande är väldigt starkt såhär långt.

Tidigare i vår sa Ulrika Saxon till Resumé att ambitionen är att Kit "börjar närma sig" lönsamhet om tre år. Hon vidhåller att ambitionen är rimligt, trots de nya uppgifterna om ett tungt förlustår.
– Ja, det tycker jag. Att bygga en sådan här produkt, som vi ser som en långsiktig satsning, det tar några år innan man når "break even". Det här är som sagt helt enligt plan.

Vad behövs nu för att vända verksamheten till svarta siffror?
– Det som ska till nu är en ytterligare förstärkt försäljningsorganisation, som i dag är ganska nyrekryterad. Samtidigt måste intäkterna öka samtidigt som kostnaderna ligger hyfsat konstant framåt.

Kan ni tänka er att skjuta till mer kapital?
– Jag kan inte se att det kommer att behövas. Men skulle det göra det så ser jag det inte som ett problem, säger Ulrika Saxon.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.