Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kjell Häglunds nya tv-tjänst

Publicerad: 7 November 2013, 08:45

Kjell Häglund och den nya tv-tjänsten TVdags.se..

Foto: Mattias Bardå.

Tv- och filmgurun Kjell Häglund, som driver bloggen Weirdscience.se och är editorial director på kundtidningsförlaget DG Communication, kör igång den nya responsiva sajten TVdags, med HBO Nordic som huvudannonsör. – Vi vill göra ”second screen” på riktigt, säger han.


Ämnen i artikeln:

Kjell Häglund

Kjell Häglund var skribent på tidskriften Pop och Magazine Café under flera år i mitten av 1990-talet. Han var med och startade såväl Pop som Residence och har stenkoll på mediebranschen.

Han driver den hajpade film- och tv-bloggen Weird Science tillsammans med sin bror Magnus Häglund, och började i fjol på DG Communication som editorial director.

Nu drar DG Communication, med Kjell Häglund i spetsen, igång en ny tv-tjänst med stora ambitioner. Det är iPhone-appen TVdags.se och Weirdscience.se som bildar en responsiv sajt där tablåerna kombineras med recensioner, tips och klipp från bloggen med många initierade skribenter.

Kjell Häglunds redaktion av skribenter från Weird Science, bland andra Hynek Pallas och Johanna Koljonen, utökas även med handplockade toppnamn som Sara Ödmark (Älskade dumburk), Anna Thunman Sköld (Thunmans tv-blogg), Johanna Swanberg och paret bakom specialist-podcasten Obiter Dictum, Billy Rimgard och Tobias Norström.

– De eviga frågorna "Vad ska jag se på tv i kväll?" och "Tips på nya bra serier?" behöver inte längre hänga i luften.

Kjell Häglund menar att Tvdags.se ska bli den enda svenska sajten tv-älskare behöver – en "funktionell symbios mellan tablåtjänsten och det redaktionella innehållet". Sajten ska även existera där samtalet pågår kring tv på Twitter och Facebook. Community manager blir Jimmy Svensson.

– Vårt vassa journalistiska innehåll, grundad i både nördpassion och expertkunskaper, är den perfekta utgångspunkten för en verklig, organisk community för tv-fans, säger Kjell Häglund i ett pressmeddelande.

– Giftermålet mellan nyttotjänst och professionell tv-kritik skapar en helt ny typ av tv-guide Sverige inte sett, fortsätter Johan Sjöstrand, grundare av TVdags.se. Vi är otroligt uppspelta över vad vi ska åstadkomma tillsammans med Kjell och hans redaktion, och det här är bara början på samarbetet. Vi kommer att rulla ut flera ytterligare funktioner som stödjer tv-tittandet efterhand.

Kjell Häglund säger sig även ha en konkret plan för expansion utanför Sveriges gränser.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Kjell Häglund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.