Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kjöller med bok om faktafel – med faktafel

Publicerad: 17 September 2013, 09:25

Foto: Bokomslag.

DN:s ledarskribent Hanne Kjöller är aktuell med en bok om journalistiska faktafel – En halv sanning är också en lögn. Hon får nu kritik för att själv komma med faktafel om krögaren Erik Videgård.


Ämnen i artikeln:

Dagens ArenaDorotea BrombergBrombergs FörlagHanne Kjöller

– Det har smugits in ett fel som är olyckligt, säger Dorotea Bromberg, vd på Brombergs förlag till Dagens Arena.

I  Hanne Kjöllers bok har hon granskat ett antal uppmärksammade fall där hon  anser att journalisterna har vilselett läsare eller tittare.

Hon tar  bland annat upp ”Axel Wallerstedts” ekonomiska problem, vilket krögaren  Erik Videgård kallas i boken, enligt Dagens Arena.

Enligt Hanne Kjöller tvingades han långa pengar av sina föräldrar, vilket gav en hjärtinfarkt på köpet.

Hanne  Kjöller menar att Erik Videgård hade kunnat lösa situationen genom att  sälja en bostadsrätt, som hon anser är värderad till 12,5 miljoner kronor.

Det  finns bara ett problem. Erik Videgård bor i en hyresrätt, vilket han  också har valt att kommentera på sin blogg ”Det godaste”:

Han skriver också:
”Mycket  av det som står i kapitlet om mig, i boken, som handlar om att  journalister skarvar med sanningen för att få en bättre story är fel,  för att få en bättre story i en bok som säger att detta är fel.”

Hanne Kjöller har valt att svar på frågorna från Dagens Arena via mejl:
”Vi  har träffat den person som vi valt att kalla Axel Wallerstedt och bett  om ursäkt och frågat honom vad vi kan göra för att rätta till alla  felaktigheter om bostadsrätten. Vi har i samråd kommit fram till att  skriva ett rättelseblad som fogas till varje bok. Därutöver har vi  meddelat alla bokhandlare.” skriver hon.

Hon berättar också att han  har erbjudit sig att öppna ett Twitter-konto för att berätta om  misstaget samt att hon ska skriva om det på förlagets hemsida.

Dagens Arena  uppger också att Hannes Kjöller tidigare har kritiserats för faktafel.  

Forskaren Björn Johnson skriver i sin bok ”Kampen om sjukfrånvaron” att  hennes DN-artiklar bidrog till att skapa en myt att fusk låg bakom den  ökade sjukfrånvaron under 00-talet.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.