Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Klart: Aller Media köper OTW

Publicerad: 21 Juni 2016, 05:51

Aller Medias vd Bodil Ericsson Torp.

Foto: Andreas Elgstrand.

UPPDATERAD. Som Resumé tidigare avslöjat är det Aller Media som köper Stampens contentbyrå.


Ämnen i artikeln:

StampenAller MediaOTW

Redan för ett par veckor sedan kunde Resumé avslöja att Stampen låg i förhandlingar med Aller Media om att sälja sin contentbyrå OTW. Även Modern Women Media, där Familjeliv ingår, uppgavs då vara en del i affären.

Igår, i samband med att rekonstruktionsplanen presenterades, bekräftade Stampen att ett av koncernens bolag avsågs att avyttras.

Nu på tisdagsförmiddagen kommer parterna gå ut och berätta att det är OTW som de facto köps upp av Aller Media. Däremot ingår inte Modern Women Media i affären, vilket vi tidigare uppgav.
– För oss är försäljningen en viktig pusselbit för att stärka vår finansiella ställning, säger Stampens koncernchef Martin Alsander i ett pressmeddelande.

Hur mycket pengar affären inbringar vill parterna inte berätta. Enligt Resumés källor ville Stampen tidigare ha omkring 150 miljoner kronor för OTW och Modern Women Media, medan Aller Media ville betala högst hälften.

LÄS MER: "OTW är ett drömförvärv"

Enligt vad Resumé erfar var Modern Woman Media länge en del av förhandlingen mellan Stampen Media Partner och Aller, men kom till slut att inte ingå. Orsak var att Modern Woman Medias resultat var vikande och att båda parter ville få affären klar innan midsommar.

Även kommunikationsbyrån Minnesota var högaktuellt för att köpas av Aller, men inte heller där kunde parterna enas på så kort tid. Enligt uppgift till Resumé är det troligt att Minnesota kommer att säljas i ett senare skede av processen.

För Stampens del innebär försäljningen ett välbehövligt ekonomiskt tillskott till de pressade finanserna. Aller Media å sin sida förstärker sitt erbjudande inom content marketing – sedan tidigare äger de contentbyrån Make Your Mark.
– Affären innebär en betydande förstärkning av flera av våra strategiska tillväxtområden. OTW är ett företag i framkant med en bevisad förmåga att leverera såväl lönsamhet som kreativ höjd och kvalitet i verksamheten. Målsättningen är att vi med utgångspunkt i Aller medias redan starka innehåll ska kunna ta ytterliare kliv i riktning mot ett breddat erbjudande inom content marketing samt en fördjupning av vår kompetens inom rörligt, kommenterar Bodil Ericsson Torp, vd på Aller media Sverige.

Tillsammans med Make Your Mark blir OTW en del av Aller medias nordiska nätverk Ahead Group.
– Vi ser stora synergieffekter åt båda håll. Genom köpet får vi tillgång till extremt kunniga medarbetare som kommer kunna hjälpa oss att lyfta vårt spännande innehåll i fler kanaler. För OTW:s del innebär affären en möjlighet att dra nytta av vårt breda nätverk och en möjlighet att bredda sin verksamhet till en nordisk plattform. Vi vet också hur vi på ett effektivt och kulturellt sätt ska integrera nya bolag till vår verksamhet. Vi har en lyckad integration av Make Your Mark i ryggen, menar Bodil Ericsson Torp.

Stampen köpte OTW av Icaägda Forma 2012 för över 200 miljoner kronor. Då hade OTW just redovisat ett rekordår med 230 miljoner i omsättning och en vinst på 24 miljoner. Sedan dess har omsättningen fallit och den bokfördes 2015 till 133 miljoner kronor.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

StampenAller MediaOTW

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.