Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Klart: Byter namn – trots protesterna

Publicerad: 8 Maj 2012, 06:22

Nya loggan.

Sveriges Informationsförening byter namn till Sveriges Kommunikatörer trots protesterna från Komm. Beslutet fattades i samband med måndagens föreningsstämma. – Långt ifrån professionellt, säger Jessica Bjurström vd för Komm som protesterat mot namnkrocken.


Ämnen i artikeln:

Cecilia Schön JanssonSveriges KommunikatörerSveriges Informationsförening

Resume.se har tidigare berättat om planerna för Sveriges Informationsförening att byta namn till Sveriges Kommunikatörer och i samband med föreningsstämman i går gjorde man alltså verklighet av det hela.

Föreningen har genomfört en undersökning bland sina 5 500 medlemmar  som visar att hela 84 procent föredrar begreppet kommunikatör.

Man  anser bland annat att det är ett begrepp som på ett tydligare sätt  beskriver medlemmarnas allt bredare yrkesroll, vilket också gör att det  passar bättre in i dagens kommunikationslandskap:
– I och med att  yrkesrollen utvecklas och breddas, får våra medlemmar ett större  helhetsansvar, och begreppet kommunikatör beskriver bättre vad man  arbetar med och ligger därmed bättre till i tiden, säger Cecilia Schön  Jansson, ordförande i föreningen i en kommentar.

Föreningens  sammanställning visar också att en övervägande majoritet av  universitets- och högskoleutbildningarna väljer att använda begreppet  kommunikation i sina namn.

Föreningen har också i samarbete med  varumärkesbyrån Pond tagit fram en ny grafisk profil i och med  namnbytet:
– Vår nya logotype är stilren och  flexibel samtidigt som den ger en tydlig koppling mellan förening och  det arbete som våra medlemmar gör, säger Cecilia Schön Jansson.

Sveriges Informationsförening har bytt namn flera gånger tidigare.

– Det är ett märkligt val av namn – på gränsen till fantastilöst, lite   snätt uttryckt. Lite elakt uttryckt kan man säga att det är långt ifrån   professionellt. Det finns en stor potential för förväxling, och det är   inte i linje med god kommunikation, sa Jessica Bjurström, vd på Komm, till   Resume.se nyligen.

Då föreningen bildades 1950 hette den Sveriges Pressombudsmän och sedan har den också hetat Sveriges Public Relations Förening.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.