Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Klart: Nu kan Sverige sänka digitalmomsen

Publicerad: 2 Oktober 2018, 09:02

Foto: Montage

Det krävdes flera omröstningar för att Tjeckien skulle gå med på förslaget om att sänka momsen för digitala tidskrifter – men nu är det i hamn.


Ämnen i artikeln:

EUSveriges TidskrifterKerstin Neld

Förslaget om att sänka momsen för digitala tidskrifter har varit på tapeten i flera år. Men för att nå ett enhälligt beslut måste samtliga EU-länders finansministrar rösta för förslaget.

Tidigare omröstningar har ägt rum i maj 2017, i juni och i juli 2018. Som enda land inom EU har Tjeckien röstat ner förslaget. Men idag står det klart att förslaget får grönt ljus, vilket innebär att EU-länder nu kan tillämpa lägre momssats för digitala tidskrifter, tidningar och böcker.

– Äntligen! säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter, i en kommentar. Vi har jobbat hårt för detta ända sedan 2010. En teknikneutral och låg moms för tidskrifter är avgörande för våra medlemmars framtid. Inför höstens val hade vi kontakt med alla politiska partier gällande våra nyckelfrågor, och vi vet att det finns en bred politisk majoritet för införandet av teknikneutral moms. Nu ser vi fram emot en snabb sänkning av digitalmomsen i Sverige!

Xavier Bouckaert, ordförande i European Magazine Media Association, gläds också över beskedet och anser att EU nu tagit bort ett stort hinder för den fortsatta utvecklingen av den digitala mediemarknaden i Europa.

– Det här kommer skapa nya affärsmöjligheter och uppmuntra publicisternas ambitioner att förse läsare med journalistiskt innehåll och samtidigt kunna investera i digital teknik, säger han.

– Nu är det viktigt att det här beslutet kommer med i höstbudgeten. Det borde vara en fråga som riksdagen kan enas i. Sänkningen av digitalmomsen skulle stärka journalistikens förutsättningar, ge fler möjlighet att ta del av kvalitetsjournalistik och fördjupa demokratin, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige, i ett pressmeddelande.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.