Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Klart: Tvisten om Triss-skrapet avgörs i HD

Publicerad: 3 juni 2022, 09:22

Är Trisskrapet reklam eller inte? Nu ska frågan prövas i högsta instans.


Ämnen i artikeln:

NyheterTrissTV4Konsumentombudsmannen

Frågan om Trisskrapet är reklam eller inte fick ny skjuts efter omregleringen av spelmarknaden. I april 2019 gick cheferna för Betsson, Kindred och LeoVegas ut i ett gemensamt debattinlägg i Dagens industri där ställde ett antal krav på motprestationer till dåvarnande konsumentminister Ardalan Shekarabi. Bland annat ville spelbolagen se ett stopp för ”dold säljfrämjande marknadsföring” och nämner specifikt Triss-skrapet som varit ett inslag i TV4:s Nyhetsmorgon i drygt 20 år.

Ungefär ett år senare beslutade Konsumentombudsmannen att driva frågan rättsligt. Centralt i processen har varit det eventuella samarbetsavtal som ska finnas mellan TV4 och Svenska Spel. I fall det skulle finnas ett samarbetsavtal mellan det statliga spelbolaget och tv-kanalen kan KO slå fast att inslagen är marknadsföring vilket skulle tvinga TV4 att reklammärka programpunkten. Enligt Resumés källor existerar avtalet och är värt omkring 140 miljoner kronor per år.

Svenska Spel och TV4 har genom processen argumenterat för att det rör sig om ett redaktionellt inslag som länge har varit uppskattat av tittarna. I april 2020 vann Konsumentombudsmannen i den lägre instansen, patent- och marknadsdomstolen.

LÄS MER: Beslutet om Trisskrapet chockar spelbranschen – kan få inverkan på grundlagarna

Men i mars i år kom en ny vändning i tvisten när Patent och marknadsöverdomstolen underkände myndighetens krav på att Svenska Spel ska offentliggöra det eventuella avtalet med TV4. Rätten fastslog då att uppmaningen stred mot efterforskningsförbudet som är en del av yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), vilket också har varit en del av TV4:s och Svenska Spels linje genom rättsprocessen.

Nu har alltså högsta domstolen bifallit myndighetens överklagan och kommer att pröva fallet, rapporterar nyhetsbyrån Siren.




Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.