Media
KO slår fast att Trisskrapet är reklam – tvärtemot beslutet i GRN
Publicerad: 26 maj 2020, 11:48
Svenska Spels konkurrenter vinner en delseger när Konsumentombudsmannen anser att att Trisskapet i TV4:s Nyhetsmorgon ska vara reklammärkt. Beslutet går på tvärs mot GRN:s bedömning i frågan och Svenska Spel har överklagat.
HuruvidaTtrisskrapet i TV4:s Nyhetsmorgon är reklam eller inte är en fråga som väcktes av spelbranschen och branschorganisationen för onlinespel (BOS) efter den debatt om spelreklam som följde omregleringen av spelmarknaden. I slutet av mars offentliggjorde Granskningsnämnden för radio och tv sitt beslut – trisskrapet är inte att betraktas som reklam. Nämnden gick alltså inte på anmälaren (BOS) linje om otillbörligt gynnande och ansåg inte heller att det rörde sig om produktplacering.
I april månad kom KO:s beslut dit branschföreningen också hade vänt sig och anmält inslaget. Konsumentombudsmannen anser trisskrapet utgör marknadsföring av spel och brister när det kommer till den reklamidentifiering som krävs i marknadsföringslagen. Det rapporterar Dagens Juridik.
KO kräver att Svenska Spel delar med sig av innehållet i det avtal som reglerar samarbetet med TV4, annars kan det bli fråga om vite.
Svenska Spel har överklagat beslutet till Patent- och Marknadsdomstolen. Spelbolaget har också begärt en månads anstånd, till den 26 juni, för att utveckla sin förklaring.