Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

KO slår fast att Trisskrapet är reklam – tvärtemot beslutet i GRN

Publicerad: 26 Maj 2020, 11:48

Svenska Spels konkurrenter vinner en delseger när Konsumentombudsmannen anser att att Trisskapet i TV4:s Nyhetsmorgon ska vara reklammärkt. Beslutet går på tvärs mot GRN:s bedömning i frågan och Svenska Spel har överklagat.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelSpelreklamTriss

HuruvidaTtrisskrapet i TV4:s Nyhetsmorgon är reklam eller inte är en fråga som väcktes av spelbranschen och branschorganisationen för onlinespel (BOS) efter den debatt om spelreklam som följde omregleringen av spelmarknaden. I slutet av mars offentliggjorde Granskningsnämnden för radio och tv sitt beslut – trisskrapet är inte att betraktas som reklam. Nämnden gick alltså inte på anmälaren (BOS) linje om otillbörligt gynnande och ansåg inte heller att det rörde sig om produktplacering. 

I april månad kom KO:s beslut dit branschföreningen också hade vänt sig och anmält inslaget. Konsumentombudsmannen anser trisskrapet utgör marknadsföring av spel och brister när det kommer till den reklamidentifiering som krävs i marknadsföringslagen. Det rapporterar Dagens Juridik.

KO kräver att Svenska Spel delar med sig av innehållet i det avtal som reglerar samarbetet med TV4, annars kan det bli fråga om vite.

Svenska Spel har överklagat beslutet till Patent- och Marknadsdomstolen. Spelbolaget har också begärt en månads anstånd, till den 26 juni, för att utveckla sin förklaring. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Svenska SpelSpelreklamTriss

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.