Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Koko, den amerikanska pappafeminismen och fulklick

Publicerad: 11 november 2016, 11:09

Det finns många inom medierna som har all anledning att idka lite ödmjuk självrannsakan, skriver Resumés chefredaktör Johan Såthe.


Ämnen i artikeln:

Johan Såthe

Alltså... Vad hände?!
Jag gissar att du känner som jag. Det mesta i livet som inte handlar om USA:s och världens framtid är just nu är direkt ointressant.
Att opinionsinstituten och medierna – än en gång – missbedömde en stark folkopinion är intressant. De traditionella opinionsinstituten missade att Sverigedemokraterna skulle gå så starkt i senaste valet, de hade fel om Brexit och de missade att Donald Trump skulle utklassa Hillary Clinton i kampen om att bli president i USA.
Det finns med andra ord många inom medierna som har all anledning att idka lite ödmjuk självrannsakan.
Läs mer här och här.

***
Visst känns det lite meningslöst att titta på House of Cards i framtiden? Det är ju bara på att slå på Rapport om man vill se något mer skruvat.

***
Jag följde valvakorna på tv från 04.00 till dagislämningen 07.00. När jag kom fram till Bonnierhuset var Donald Trump ny president. Jag tycker att TV4 var klart bättre och hade en mer seriös bevakning än SVT, som hade för lite fakta och för mycket "mannen-på-gatan-åsikter". Klart bäst av det jag såg var CNN, extremt kunnig och snabb rapportering. Givetvis med andra kunskaper och resurser, så månhända en orättvis jämförelse.

Som vanligt var Sveriges Radios direktsändning av högsta klass. Ett tag slog jag av ljudet på tv:n och lyssnade på radio istället. P1 är enligt mig det bästa exemplet på vad public service kan och ska vara. Offentligt finansierad kompetent och konsekvensneutral journalistik.

***
Har du kontroll över ditt företags konton på sociala medier? Kliar det lite i fingrarna, vill du skriva några sanningens ord om vad tycker om Donald Trump eller Hillary Clinton? Gör inte det. Här kan du läsa om varför du inte ska göra det.

***
I måndags kom då slutligen slutbetänkandet till det som officiellt heter Medieutredningen (Ku 2015:01). Regeringens särskilda utredare Anette Novak har jobbat med den 538 långa utredningen under nästan två års tid.
Jag tycker att det är rimligt att det nuvarande otidsenliga presstödet görs om. Det är helt enkelt inte anpassat efter hur dagens digitala och extremt konkurrensutsatta mediemarknad ser ut.

Medieutredningen föreslår att presstödet ersätts med ett nytt mediestöd för allmänna medier. Fler medier, som gratismedier och bloggar, ska kunna söka det nya stödet. Fördelningen av stödet administreras av en nämnd som inte politiskt tillsatt, utan nominerande av branschen. Vilket riskerar att bli en "skönhetstävling", med andra ord. De personer som sitter i den nya nämnden blir oerhört mäktiga.

Utredningen föreslår att mediestödet ska få ta hand om nuvarande presstödets pengar, som är 567,1 miljoner kronor per år. Man vill också att stödet ska öka med 55 miljoner kronor per år från 2018 till 2020. Då landar stödet på 732,1 miljoner kronor. Det låter som mycket pengar, men pengarna ska räcka till fler aktörer än tidigare. Och hjälpa en bransch där många företag dras med stora och ökande förluster.
En potentiell förlorare är naturligtvis Svenska Dagbladet, som 2015 fick 47,9 miljoner kronor i driftstöd.

"Det finns mycket i det lagda förslaget som känns ofullbordat och som kommer att kräva mer av underlag innan konsekvenserna kan bedömas. Till exempel är det anmärkningsvärt att utredaren föreslår att det nuvarande presstödet ska fasas ut redan om ett drygt år. Senaste riksdagsbeslutet innebär att nuvarande ordning ska gälla fram till 1 januari 2020", säger Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén till Resumé (läs mer i länk nedan).

Den kanske mest omdebatterade delen av medieutredningen är förslaget (det är lite oklart om det är ett riktigt förslag) om att bygga upp ett fjärde public service-bolag, som ska "verka på de områden där marknaden inte förmår". Publiceringen ska främst ske i "andras kanaler".

Det nya bolaget ska finansieras av effektiviseringar av dagens mediestöd: De andra tre public service-bolagen ska alltså spara fram ett fjärde public service bolag. Jag tror att chansen att just det här förslaget kan bli verklighet är extremt liten, jag uppfattar förslaget mer som att Anette Novak mest vill skicka en signal om något som borde åtgärdats, men saken har inte riktigt legat hennes uppdrag från kulturminister Alice Bah Kunkhe.

Chansen finns att det nya mediestödet kan baxas igenom kulturutskottet och riksdagen och landa i något som genomförs i verkligheten. Men jag tror inte det blir lätt.
Utredningen mynnade också ut i det ska göras fler utredningar: En mediefinansieringsutredning, en konkurrensutredning och en utredning inför public service-bolagens kommande sändningstillstånd.

Så medan många bolag i mediebranschen kämpar för sin överlevnad är det ytterst osäkert hur verkningsfull regeringens förslag på ny mediepolitik verkligen blir.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag hunnit läsa alla 538 sidor. Men jag tycker det känns som om Anette Novak har gjort ett rimligt jobb utifrån de förutsättningar hon fick.
Däremot fanns det i delar av branschen en förhoppning om att Medieutredningen skulle kunna leverera något, en större lösning, lite ljusglimtar och hopp för en pressad branschen.
Men det har inte varit en sån vecka.
Läs mer om medieutredningens förslag här.

Läs Resumés mediereporter Leif Holmkvist kommentar till Medieutredningen.
Läs själva medieutredningen här.
Så här tycker svenska mediechefer om medieutredningen:

***
Ett ord i tiden: "fulklick". Läs mer här.

***
Jag har testat förra Darling-redaktören Marie Birdes nya barnmagasin Koko på sjuåringen hemma. Den kammade hem ett högt betyg av både far och dotter. Gillade att den inte var gjorde för ett speciellt kön. Jag hoppas verkligen att den ambitiösa satsningen håller, jag har tecknat en prenumeration.
Läs mer här.

***
Att vara redaktör för en papperstidning är inte helt lätt när man väntar på världens största nyhet och måste trycka tidningen några timmar tidigare.

***
Dagens Industris papperstidning "dagen efter dagen efter" det amerikanska valet var en imponerande journalistik prestation. Men det var svårt att hitta tiden att läsa den.

***
Aaron Sorkins öppna brev där han oroar sig för sin dotters framtid är ett fantastiskt brandtal för den amerikanska pappafeminismen.

***
Om man känner sig lite Trumpen: Frida Hyvänens nya platta är fantastiskt bra.

***
Resumé kunde i veckan avslöja att den före detta Expressen-journalisten Paula Hammerskog låg bakom Grand Hôtels pudel. Läs mer här.
Sverigedemokraternas arrangemang fick även Metro mode att "fly i panik".
Expressens ställeförträdande utgivare och kulturchef Karin Olsson skriver intressant om SD:s tillställning på Wallenbergarnas klassiska lyxhotell.

Men varje historia har (minst) två sidor. Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein argumenterar för att Grand Hôtel agerade oetiskt när de bröt sig kontrakt med SD. Han tycker att den hyllade ursäkten var "feg och fantasilös" och att Grand Hôtel borde hålla sig för goda för att tala illa om sina kunder i medierna.
Läs mer här.

***
Förra veckan var det höstlov, vilket betydde att det varken kom några analysbrev från Resumé Insikt eller en fredagskrönika från mig.
Visst kändes det lite ovant? Nu är vi tillbaka i gamla trygga vanor igen.
Om du inte prenumererar på våra digitala analysbrev Resumé Insikt rekommenderar jag starkt att du börjar med det. Breven finns i tre editioner, Media, Marknad och Kommunikation och kommer ut en gång i veckan. Analysbreven innehåller analyser, trender och nyhetsfördjupning inom respektive område. Vår ambition är att du ska bli bättre på ditt jobb om du läser våra brev.

Den här veckan rekommenderar jag att läsa Resumé Insikt Medias analys om hur Egmonts satsning på pdf-tidningar har fungerat.

Här är innehållet Resumé Insikts tre editioner den här veckan:
Media
Marknad
Kommunikation.
Teckna en prenumeration här.

***
Chefs vice vd och Sveriges Tidskrifters ordförande, Unn Edberg, bloggar om medier på Resumé. I sitt senaste inlägg skriver hon läsvärt om maktförskjutningen till Facebook och Google.
Läs mer här.

***
Jag gillar SF:s Studios nya vinjett. Och jag fick hela 80-talet över mig när jag såg den gamla.

***
I torsdags modererande jag ännu en fullsatt marknadschefsfrukost. Kom förbi och lyssna nästa gång. Vi bjuder på kaffe, macka om inspiration.
I torsdags var det extra spännande att höra Telias marknadschef Lars "Laxen" Axelsson berätta om hur det gick till skapa kampanjen #hatahat.

***
Helgens läsning på Resumé:
I morgon kan du läsa om Richard Kylberg som driver designbyrån Blink. I söndagens karriärintervju har vi intervjuat dansaren Elise Björner.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Ämnen i artikeln:

Johan Såthe

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.