Media
”Komiskt att jag framställs som en toppidrottsman”
Publicerad: 23 december 2011, 11:50
Alexander Lydecker. Foto: Jonas Eltes.
I kändispressen är han Carolina Gynnings sambo och ”innebandystjärna”.
I branschpressen är han Alexander Lydecker, föräljningschef på annonspaketet Kvällspressen Impact.
– Jag tycker att det är komiskt att man framställs som en aktiv toppidrottsman, säger Alexander Lydecker till Resume.se.
Alexander Lydecker och Stefan Anderssons King Street Media tog i augusti över Kvällspressen Impact, annonssamarbetet för Aftonbladet, Expressen GT och Kvällsposten.
Nu bygger man nytt på Impact, och Alexander Lydecker berättar att kollegan Stefan Andersson helt kommer att koncentrera sig på King Street Media.
– Just nu händer det sjukt mycket grejer, jag tar över hela ansvaret för Impact efter årsskiftet. Vi har anställt 6 nya personer, och alla utom två har kommit ombord.
Med nya Kvällspressen Impact 2,0 har säljkulturen korrigerats, kontoret gjorts om och rapporteringssystemet ändrats. Jag har faktiskt sett effekt redan nu.
Lydecker menar att Impact ändrat fokus vilket innebär nya utmaningar.
– Det nya blir att plocka andelar av från morgonpressen, då det är enklare att ta printpengar från en annan printprodukt. Samtidigt är vi tacksamma att ha fått in så mycket TV-pengar. Det är ett fantastiskt medel som ger effekt på sitt håll.
Han ser positivt på det gångna året.
– Vi har bibehållit vår försäljning mot föregående år, väldigt bra. Vi känner oss väl rustade för 2012.
Han säger att de största konkurrenterna finns i de nya utmaningarna.
– De stora rivalerna blir nu morgonpresskakan. Men även tidningar som Metro eller Citypaketet tävlar mot oss.
Vad gäller prenumeration av bilagor är Impact en relativt ny aktör, men Lydecker ser ändå att företaget fått ett genomslag på den fronten.
– Vi är och klampar i något som ägs av morgonpressen vilket är enormt positivt. Impact har kommit nära tidningarna på kort tid, det är tydligt att vi driver stora intäkter till mediehusen.
Om Alexander Lydecker får sia om framtiden tror han att TV är mer illa ute än print. Han tycker att kvällspressen ligger bättre till, trots att de tappat i räckvidd.
– Alla aktörer har haft det tungt. Jag tror att kvällspressen kommer att läsas mer redan nästa år, snacket om det digitala har landat på marknaden. Print kommer inte släckas ner.
Han talar sig gärna varm om kärleken till print.
– Jag skulle vilja säga att det är fint och charmigt, ett gediget hantverk. Man snöar in för mycket på digitaliseringen, print kommer alltid att finnas. I Sverige har vi dessutom en säregen relation till din tidning, som bygger på en lojalitet du inte hittar i exempelvis Norge eller Danmark.
Han ser ljust på det kommande året.
– 2012 kommer totalt sett bli ett kvällspressår. Det händer så fruktansvärt mycket av allmänintresse, med allt från EM i fotboll till kronprinsessans barn.
Genom att ta andelar från morgonpressen hoppas han att öka intäkterna nästa år.
– Vi kommer ha Sveriges största riksannonsörer, med 80-85 procent avtalskunder. Sen ligger det ju en enorm styrka i att våra läsare gör ett aktivt val och köper tidningen varje dag.
I Impacts förhandlingar av årsavtalen känner Lydecker inte av något stillastående, men upplever den nuvarande konjunkturen som oroande.
– Vi har mycket internationella kunder, så det är klart att man är orolig. Det vore bara naivt att säga något annat.
Lydecker tycker att kvällspressen har en stor bredd som gör att de kan snappa upp nyheter och händelser på flera olika områden. Själv läser han gärna nöjesmagasin eller sportsidor. Det sistnämnda har sitt ursprung i karriären som elitinnebandyspelare.
– Jag spelade i elitklubben Balrog fram till förra året. Men efter att ha drabbats av akut hjärtsäcksinflammation var jag tvungen att ta ett uppehåll. Men jag har fortfarande kontrakt med klubben, min ambition är att komma tillbaka.
Han drar paralleller från idrotten till yrkeslivet.
– Idrotten genomsyrar allt jag gör, där har jag lärt mig otroligt mycket som jag tillämpar i yrkeslivet. Att jag är tävlingsinriktad är självklart en fördel i ett säljbolag.
I sitt förhållande med Carolina Gynning är Alexander Lydecker utsatt för mycket exponering i media. Men han tycker inte att det påverkar bilden av honom som yrkesman.
– Nej, tidningarna har behållit mig som elitinnebandyspelare. Jag tycker att är mer komiskt att man framställs som en aktiv toppidrottsman.
Under sin gymnasietid hade han arkitektdrömmar och läste byggnadskonstruktion. Men efter lumpen snöade han in på andra tankar.
– Jag började intressera mig för marknadsföring och sälj, vilket gjorde att jag läste på IHM och marknadskommunikation på Berghs. Sen blev det några svängar till både L.A. och New York. Sammanfattningsvis kan man säga att jag lärt mig väldigt mycket om hantverket.