Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kommunalarbetaren hottar upp sig – inspireras av gamla veckotidningar

Publicerad: 28 maj 2015, 12:24

Kommunalarbetaren, före och efter omgörningen.

Foto: Pressbild

Nordens största facktidning får en makeover av Kate redaktionell design.


Enligt Kommunalarbetarens egen undersökning ville läsarna ha mer "pepp och inspiration".

– Det har vi tagit fasta på. Tidningen har nu ett nytt format och ett papper och tryck som möjliggör bättre bildkvalitet, säger Jenny Gemzell på Kate i ett pressmeddelande.

Tanken med formen är att den ska vara luftig men samtidigt ge tyngd åt den grävande journalistiken. Tidningen har visuellt hetat KA men nu har man gått tillbaka till det fullständiga namnet, Kommunalarbetaren.

– En svår ordbild att göra en logotyp av, men vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Jenny Gemzell. Den ringar in den känsla av tradition vi ville uppnå, tidningen är 105 år. Inspirationen kommer från äldre tiders veckotidningar, säger Jenny Gemzell.

Tidningen Kommunalarbetaren kommer ut varannan vecka i 544 000 exemplar.

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.