Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kommunikatör varnar journalister: Sluta snylta på forskare

Publicerad: 9 Januari 2017, 13:38

Kattias Ahlström i "Kvinnorna på Fröken Frimans tid"

"Kvinnorna på fröken Frimans tid" i SVT skapade en kritikstorm mot Kattis Ahlström och produktionsbolaget. Nu listar kommunikatören Evelina Lindén de vanligaste misstagen en journalist gör i relation till forskarvärlden.


Ämnen i artikeln:

JournalistSVTKattis AhlströmJournalistik

Det var i mellandagarna som SVT sändes programmet "Kvinnorna på Fröken Frimans tid". Programmet producerades av Mediabruket och dess programledare, Kattis Ahlström, anklagades i flera medier för att stjäla från forskningen utan att hänvisa till forskare.

I en debattartikel på Expressen Kulturs sajt tar forskningskommunikatören Evelina Lindén, som själv är journalist i grunden, upp de vanligaste felen som journalister gör i relation till forskarvärlden. Något som hon kallar Fröken Friman-fenomenet.  

Detta hävdar hon att journalister bör akta sig för:

"x Ta gärna riktigt lång tid i anspråk av en redan stressad forskare och omvandla sedan det sagda till dina egna trendspaningar, slutsatser eller hypoteser.

x Undvik konsekvent att referera till din intervjuperson, eller varför inte: klipp bort vederbörande helt.

x Låt absolut bli att mejla texten till forskaren före publicering - då åker ju rödpennan fram och såväl faktafel som utebliven cred kan upptäckas!

x Och, för all del, strunta lugnt i att göra din läxa och googla i en kvart innan du hör av dig, forskaren kan väl lika gärna ta alltihop från början när du vill ha saker och ting förklarat för dig, no?", skriver hon i artikeln och fortsätter:

"Tillsammans med forskare kan journalister göra underverk. Men när reportrar ensamma tar åt sig äran av att ha tagit fram en story – bara för att de sammanställer och berättar den – dödar de forskarnas vilja att bidra.

Resultatet? Medieföretagen kommer att få det allt svårare att bromsa fördumningen och förytligandet i vår samtid. Läsarna och tittarna kommer att få nöja sig med klickjournalistik och berättelserna kommer att bli ointressanta och förutsägbara."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.