Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kommunikatörerna: Så blir 2017

Publicerad: 30 December 2016, 14:20

David Orlic, Anna Hjalmarsson, Magnus Jakobsson och Emma Blom.

Vad kommer egentligen att hända i år? Här ger David Orlic, Anna Hjalmarsson, Magnus Jakobsson och Emma Blom sina spådomar.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerMagnus JakobssonPR-ByråerDavid OrlicEmma BlomAnna HjalmarssonDigitala byråerMediebyråer

David Orlic, tillträdande innovationschef och vice vd på Prime

Vad ser du mest fram emot år 2017?
"Alla innovativa lösningar på vår tids stora utmaningar. Det går att vända den pessimistiska samhällssynen och förtroendekrisen för makthavare, företag och institutioner. Men då måste vi sluta deppa och börja jobba."

Vad blir din största yrkesmässiga utmaning?
"Vabruari."

Vilken blir den tydligaste trenden?
"Ödmjukhet. Framgångsrika företag kommer att fortsätta driva samhällsfrågor, men med mycket mer humor och självdistans än tidigare. Sedan mognar vår relation till de existerande tekniktrenderna. Facebook Live blir nya linjär-tv. AR/VR slutar vara häftigt och börjar bli användbart. Synen på AI skiftar från läskigt till livsviktigt."

Mest oväntade nyheten?
"Inget förvånar mig längre."

Hur tror du att branschen kommer att ha förändrats om ett år?
"Vi kommer förhoppningsvis bli ännu bättre på att mäta och bevisa värdet av kommunikation och kreativitet, både som affärskritisk kompetens och samhällskraft."

Anna Hjalmarsson, vd Zenith Media

Vad ser du mest fram emot år 2017?
"Jag ser framemot att fortsätta jobba med mina kollegor på Zenith och tillsammans fortsätta växa byrån på det enastående sätt vi lyckats med under de senaste åren. Vi har gjort sådana grymma stjärnrekryteringar under 2016, inte bara en utan många. 2017 blir året då vi får ännu högre fart."

Vad blir din största yrkesmässiga utmaning?
"Att skapa framtidens struktur för hur en byrå skall vara organiserad för att maximera erbjudandet mot kund. Och att hitta nya kunder. Alla som känner mig vet att jag älskar att pitcha."

Vilken blir den tydligaste trenden?
"Trenden i det globala perspektivet är TV - TV har globalt inte tappat lika mycket än som det gjort i Sverige hittills. Det kommer vi se nu och det kommer ställa till det för de globala annonsörerna. Trenden för Sverige är ju verkligen att nya medielösningar snart är synonymt med nya tech-lösningar. Media och tech är nära men lever nu nästan i symbios.

Jag efterlyser dock nya betalningslösningar för media på nätet. Vem har bestämt att man måste köpa en hel prenumeration? Varför är det så vansinnigt svårt att få till en pay-and-go metod där man betalar för en artikel som man vill läsa på Aftonbladet? Varför måste man bli Plus-kund Och inte hela tidningen? Den nya lösnummer försäljningen måste ju vara att sälja digitala artiklar på nätet? Mikrobetalningar skall ju också kunna användas för mikro-köp."

Mest oväntade nyheten?
"Det skulle vara att det linjära TV tittande vänder och går uppåt och mest av allt bänkar sig ungdomar framför tablå-lagd TV. Sjukt osannolikt också."

Hur tror du att branschen kommer att ha förändrats om ett år?
"Allt och inget förändras på ett år. Men jag tror att vår bransch är tvungen att jobba hårdare och faktiskt bli bättre på att jobba tillsammans i olika frågor, samt att ta större plats i Sveriges näringsliv."

Magnus Jakobsson, creative director på Åkestam Holst

Vad ser du mest fram emot år 2017?
"Jag ser fram emot att tillsammans med smarta kollegor fortsätta göra storartad kommunikation för smarta kunder som inser att man måste våga lite mer för att vinna. Ser därmed fram emot ett år av intensiv, livsbejakande produktion av kommunikativ magi sprungen ur vilja, mod och intelligens. Ett år av ömsesidig kärlek och respekt för kreativitetens sanna kraft."

Vad blir din största yrkesmässiga utmaning?
"Samma som varje år; att försöka fortsätta vara utmanande, disprutiv, modig, inspirerande och oväntad i allt man gör och producerar, trots att det ibland innebär att man får svettas lite mer än de som bara när en dröm om en skärgårdsbrygga där man kan ligga och läsa Båtnytt 24/7. Att fortsätta våga, att aldrig stå still. Med viss risk för att låta pubertal, men att aldrig bli en sån som dör inombords, och snackar ringleder och väderlekar på middagar. Att ha något intressant att komma med är en livsstil, inte en ny hatt man kan bära när det passar."

Vilken blir den tydligaste trenden?
"Adblocker-samhället" breder ut sig på ett sätt vi aldrig tidigare skådat. Att välja bort kommersiella budskap har aldrig varit lättare. Detta kommer att ställa enorma krav på dem som förväntas leverera kreativitet på ett högre plan än första kapitlet i "REKLAM – SÅ FUNKAR DET". Dvs kreativitet som faktiskt är något människor vill ta del av, dela, älska och hylla. Genuin kreativ talang har aldrig varit viktigare. Att "jobba med reklam" kommer att bli ett yrke som kräver mycket mer än någonsin förut. En inspirerande utmaning för alla med "kreatör" som rubrik på arbetsbeskrivningen, helt enkelt. Ett rejält stålbad för snackare och posörer. Respiratorn stängs av. Trenden för 2017 blir därmed talang. Rå, ostoppbar talang. Skönt!"

Mest oväntade nyheten?
"Något jag inte kan tala om än, men det är oväntat och minst sagt spektakulärt. Jag har bara berättat detta för en vän och hon sa "Det är ju helt sinnessjukt spännande, Magnus."

Hur tror du att branschen kommer att ha förändrats om ett år?
"Diverse nya Augumented Reality-lösningar kommer givetvis att se dagens ljus i kölvattnet av framgånssagan Pokemon Go, kommersiell kommunikation av redaktionell typ blir mycket smartare och förhoppningsvis bättre, så kallad Influencer-marknadsföring kommer att utvecklas och förfinas på många vis. Men det är sånt till och med morsan snackar om redan.

På ett mer grundläggande plan tror jag att vi återigen kommer att ha lärt oss att mänsklig kreativitet och förmåga inte har några gränser, och att den inte kan kontrolleras och begränsas medelst diverse algoritmer skapade av morbida matematiker vars lust att existera endast upprätthålls av drömmen om en robot som skapar t ex "kreativ" kommunikation. Bilden av AI och robotifiering är inte längre skrämmande. Precis som all teknisk utveckling genom tiderna inser vi att detta bara är ytterligare ett verktyg för oss människor. Precis på samma sätt som man inte fick fyrkantiga ögon av att titta på tv, så kommer robotar inte att ersätta människans unika, kreativa förmågor.

Framtiden tillhör människor och människors lust att skapa, uppfinna och bryta tråkiga normer och formler. Man kan räkna ut mycket, men det är lika lätt att räknas ut om man glömmer att det är människor som ska älska ditt budskap. Med dagens tekniska möjligheter kan vi frossa i att träffa "rätt", men att träffa rätt i hjärtat kräver att man har ett."

Emma Blom, vd på Social Industries

Vad ser du mest fram emot år 2017?
"Att fortsätta expandera Social Industries verksamhet i både Sverige och på nya marknader."

Vad blir din största yrkesmässiga utmaning?
"Rekrytering är alltid min största utmaning. Att snabbt hitta människor som kanske inte vet att de vill bli hittade..."

Vilken blir den tydligaste trenden?
"Att göra reklam av flyktingkrisen. Och feminism. Och det kommer bli jättebra. Ibland."

Mest oväntade nyheten?
"Svenska kändisarna som ställer sig bakom Donald Trump."

Hur tror du att branschen kommer att ha förändrats om ett år?
"Högst troligen inte alls. Den kommer dock vara ännu lite mera omskakad och tänka "herregud, om bara två år kommer vi verkligen behöva tänka om."

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.