Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kompassen som ska hjälpa Expressen hitta rätt

Publicerad: 3 december 2008, 09:54

Här är kompassen som ska hjälpa Expressens medarbetare att hitta rätt. – Kompassen ska användas i verksamheten. Den visar vilken riktning vi ska gå, säger chefredaktören Otto Sjöberg till Resume.se.


Expressen-medarbetarnas kompass. På kompassen finns en geting och tidningens värderingar: nyhetsledande, empatisk, affärsmässig, nytänkande, berörande och underhållande. Det står även "Berättande som berör".

Efter de senaste årens etiska sanering är nu Expressen inne i ett internt varumärkesarbete där tidningens värderingar ska sätta sig i ryggmärgen på medarbetarna.

Expressen anlitar varumärkesbyrån Allies och kompassen har delats ut till samtliga medarbetare.

På kompassen finns tidningens ledord: nyhetsledande, empatisk, affärsmässig, nytänkande, berörande och underhållande.

– Kompassen ska användas i verksamheten. Den visar vilken riktning vi ska gå och den är ett kul hjälpmedel i varumärkesarbetet, säger Otto Sjöberg.

Använder du den själv?
– Det klart, de här värderingarna är viktiga för verksamheten.

Det interna varumärkesarbetet inleddes för ett år sedan ska hjälpa Expressen att nå vägen till framgång.

– Det här har inget att göra med arbetet då vi såg över våra publiceringsrutiner. Det var ett reaktivt arbete. Det här är ett framåtsyftande arbete för att vi ska möta de utmaningar vi står inför. Konkurrensen blir allt tuffare och därför är det viktigt att sätta igång varumärkesarbetet för att veta vilken riktning vi ska – det här är ett ständigt pågående arbete, säger Otto Sjöberg.

Han säger att Expressen har kommit en bit på väg.

– Vårt nyhetsarbete har blivit stabilt, vi har varit ledande på de stora nyhetshändelserna. Upplagan har också stabiliserats och vi tar marknadsandelar, säger Otto Sjöberg.

Expressens vd Bengt Ottosson – som också säger sig använda kompassen –
berättar att han är nöjd med 2008. Expressen går in i 2009 med en mindre organisation. Vakanser har inte tillsatts, personalneddragningar har gjorts på de lokala sajterna och ett 30-tal har nappat på pensionserbjudanden.

– Avvecklingskostnaderna landar i år så vi står väl förberedda inför nästa år, säger Bengt Ottosson och tillägger att tidningen än så länge inte upplevt någon vikande annonsmarknad.

– Det har varit ett väldigt bra år. Betydligt bättre än vad vi hade förväntat oss. Vi har haft framgång publicistiskt och affärsmässigt. Vi har utvecklat våra bilagor och löst de tekniska problemen på sajten – det gör att trafiken har ökat och vi har klarat oss bra i den allt tuffare konkurrensen.   

Affärsmodellen förändras och det är en stor utmaning hänga med i den snabba utvecklingen. 

– Samtidigt som vi stärker den dagliga papperstidningen måste vi göra nya saker som vi tjänar pengar på, säger Bengt Ottosson.

– Vi har utvecklat bilagestrukturen, tilläggsprodukterna är en lönsam del – vi har använt befintlig infrastruktur till att utveckla intäkterna. Vi är också inne på tv-området på olika sätt och där har vi bara börjat en resa.

Kompassen kommer väl till pass, enligt Bengt Ottosson.

– Man kan ha nytta av den även när man inte jobbar om man är någonstans där man inte hittar, säger han.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.