Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Konkurrenterna recenserar Svenskans nya sajt

Publicerad: 26 Maj 2015, 11:45

Nya svd.se lanserades på tisdagen.

Nya svd.se lanserades på tisdagen. "Alla sitter ju och pratar om det här" och "lite väl luftig och klumpig med stor skärm" är några av kommentarerna från konkurrenterna.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterSydsvenskanAnna ÅbergSvenska Dagbladet

På tisdagen lanserades nya svd.se och en av de mest uppmärksammade nyheterna finns under skalet. Nyhetsvärderingen styrs nämligen till viss del av algoritmer.

– Det är en väldigt spännande lansering och det ska bli intressant att försöka analysera vad som finns under ytan, säger Mattias Pehrsson, sajtchef på Sydsvenskan.

– Jag tror att alla tidningar diskuterar hur strukturerad data kan göra sajter bättre.

Mattias Pehrsson tycker att det är intressant hur man kopplar ihop traditionell nyhetsvärdering mot trafik och annonser.

– Svenskan ligger längst fram här.

På Dagens Nyheter följer man också lanseringen med stort intresse. Sajtchef Anna Åberg tycker att det finns mycket som är intressant, inte minst med den nya algoritmen.

– Vi använder ju också data för att hjälpa webbredaktörerna med vad som funkar bäst.

– DN kommer dock inte inom den närmaste framtiden gå så långt som att säga att en algoritm får styra allt, säger hon och tillägger att DN:s läsare är mycket kräsna när det kommer till redigering.

Hur tycker du att det påverkar användarupplevelsen att det är en algoritm som styr vad som kommer upp i flödet?

– Den ser ju inte lika snygg ut som en sida som som är redigerad med kärlek och omsorg. Men frågan återstår om det har någon betydelse för användarna.

Anna Åberg tror även att det finns ekonomiska skäl att använda algoritmer.

– Jag misstänker att de kan spara in på tjänster i och med det här.

En annan sak som Anna Åberg har noterat är vad som händer när användaren är inne i en artikel och sen scrollar nedåt på sajten. Då kommer man till en ny artikel och url-adressen byter namn.

– Jag antar att det är för att man vill räkna fler sidvisningar och för att kunna skicka de siffrorna till KIA-index.

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.