onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Konstant osäkerhet väntar”

Publicerad: 7 december 2011, 15:44

Per Schlingmann Foto: Anna Hållams

Krisen är inte över, utan det kommer vara en tid med konstant osäkerhet, det
säger Per Schlingmann, statssekreterare i Statsrådsberedningen med ansvar för kommunikation, under B2B Conversations som just nu pågår på Berns.

Ämnen i artikeln:

MediaMedier

TM

Tero Marjamäki


Per Schlingmann, Moderaterna, var tillsammans med Hans Stråberg, tidigare Electrolux, två av öppningstalarna under B2BConversations.
Öppningsfrågan totalt handlade kring huruvida Sverige är ett industriland eller kunskapsland. Per Schlingmann var säker på sin sak.
– Det är en myt att vi är ett industriland. Vi är ett kunskapsland, till högsta grad.

Hans Stråberg, som varit flera år på Electrolux är idag egen företagare, samt sitter i styrelsen för Investor. Han menade på att digitaliseringen, globaliseringen och en ny generation stegvis ändrat industrin från att vara produktionsdriven till att vara kunskapsdriven.
– Det ställer helt nya krav på att förstå konsumenten.

Hur bra har företag klarat omvandlingen?
– Bra, ganska bra, menar Per Schlingmann.
– Ett exempel är matkasseindustrin som svarat mot konsumenter, och skapar nya konsumtionsmönstermönster.

Företag förvandlas i kris. Har vi varit igenom de stora kriserna?
– Jag tror inte det finns bara en stor kris, utan den fortsätter hela tiden.
– Det vi nu får se upp med är två saker, vad gör vi med alla som inte är så
kunskapsintensiva? Det andra är att om inte vi hänger på med kunskap finns en risk att den outsourcas till indien och andra länder.

Per Schlingmann lämnar ett liknande besked kring krisen.
– Den är absolut inte över, utan det kommer vara tider med konstant osäkerhet, vi kommer att se tillbaka på en tid med hög och lågkonjunktur, men framöver kommer inte ekonomin se ut på det sättet.

Vilken är den viktigaste nya kompetensen bland företagen?
– Att kunna varumärke och kommunikation, och det säger jag inte bara för att vi är här. Utan det gäller att förstå konsumenten, och komma på den produkt som konsumenten vill ha och sedan kommunicera ut det. Det är också betydligt svårare än att utveckla produkten. Det svåra är att hitta rätt budskap, säger Hans Stråberg.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev