Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Konsumentbolag frustrerade över sociala medier

Publicerad: 12 Juni 2013, 12:47

Foto: Colourbox.

Svenska företag ligger långt fram när det gäller att bevaka sociala medier. Det visar en examensuppsats i medievetenskap från Göteborgs Universitet, vilken har skett på uppdrag av analysföretaget Inizio. Studien visar samtidigt att sociala medier är en källa till frustration med arbete utanför kontorstid och bristfälliga bevakningsverktyg.


Ämnen i artikeln:

Inizio

Louise Bergetoft och Linnea Thorén visar att det bara har tagit ett par  år för svenska konsumentbolag att integrera sin omvärldsbevakning med  vad som sägs i sociala medier.

Hela 97 procent tycker att det är viktigt  att lyssna på vad privatpersoner säger om företaget i sociala medier  och 95 procent har personal eller konsulter med uppgift att bevaka  omnämnanden:
– Företeelsen är mer utbredd än vi hade väntat oss, säger Louise Bergetoft i en kommentar.
Uppsatsen  visar också att även om möjligheten att lyssna på konsumenternas  vardagliga samtal har inneburit något av ett paradigmskifte när det  gäller bolagens omvärldsbevakning skapar de sociala medierna massa  frustration.

Dels för att de verktyg som finns på marknaden inte har  nått sin fulla potential, dels för att det är svårt att välja relevanta  sökord samt för att stora datavolymer skapar stora problem:
– De  flesta företag lyssnar till vad som sägs om dem och försöker att reagera  momentant med förtydliganden och respons, men få sammanställer den typ  av långsiktiga trender som krävs för att göra konsumenternas röst till  en del av styrning och strategi, säger Linnea Thorén i en kommentar.

Studien  har också funnit bevis för att bolagen anpassar sig utefter mediernas  logik, vilket bland annat innebär förändrade arbetstider.

Över  hälften av bolagen, 56 procent, menar att information som har skapats av  privatpersoner via sociala medier får ökad betydelse för bolagens  beslutsfattande i framtiden:
– Det är en fantastisk uppsats som både  visar hur löftesrik möjligheten är att integrera nya typer av dataflöden  i affärsbesluten, men samtidigt hur krävande det faktiskt är, säger Anders Lithner, vd på Inizio i en kommentar.

Undersökningen bygger på  en kvantitativ enkät till 73 ansvariga på de största konsumentbolagen  samt ett antal kvalitativa intervjuer.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Inizio

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.