Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Köpte medieträning för 100 000 – inför granskningen

Publicerad: 6 september 2012, 11:15

Sedan SVT:s Uppdrag Granskning började rota i Solna 2010 har en mutskandal skakat kommunen. När UG: s redaktion ringde upp kommunchefen Kristina Tidestav för att boka en intervju köpte kommunen medieträning för 100 000 av Hallvarsson & Halvarsson. Intervjun ingick i gårdagens avsnitt av Uppdrag Granskning.


Ämnen i artikeln:

Uppdrag GranskningHallvarsson & Halvarsson

Skumraskföretag och mutor som fick Swedbank att ta bort sitt namn från den nya nationalarenan. Mutskandalen i Solna har skakat kommunen och blivit en  medial följetång i två år. När kommunchef Kristina Tidestav hörde att det var Uppdrag Granskning på andra sidan luren blev hon uppenbarligen nervös.

På redaktionens blogg berättar reportern Sophia Dijobaridis om hur kommunledningen bokade medieträning åt Kristina Tidestav för över 100 000 av Hallvarsson och Halvarsson. Detta bara några dagar efter att reportern ringde och bokade intervjun. Notan för medieträningen betalas av skattepengar.

Resultatet av medieträningen blev att kommunchefen vid flera tillfällen använde sig av en metod som kallas "budskapsslinga". Detta innebär att Kristina Tidestav upprepar innövade meningar oavsett fråga.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.