Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kraftig ras i medieköpen

Publicerad: 20 Januari 2009, 08:47

Medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråer minskade förra månaden 11 procent jämfört med december 2007. Det motsvarar ett tapp på 100 miljoner kronor, till 838 mkr. Förlorarna är dagspress och kvällspress som tappar 22 respektive 20 procent.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernPer Rosvall

– Nästan samtliga mediekategorier backar under december i vad som får beskrivas som en generell inbromsning, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer.

Dagspress landsort och storstad, magasin, kvällspress, radio och TV minskade alla med mellan 3 till 22 procent,.

Utomhusreklam går mot strömmen, upp 18 procent. Även bio och internet ökar, båda med 7 procent jämfört med december 2007.

Mediekategorieras utveckling i december 2008:

Utomhusreklam 18 procent
Internet 7 procent
Bio 7 procent

Mediekategorier som minskar:
Dagspress storstad -22 procent
Kvällspress -20 procent
Fackpress -15 procent
Veckopress -14 procent
TV -14 procent
Dagspress landsort -10 procent

Källa: Sveriges Mediebyråer

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.