Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kraftiga besparingar på SvD

Publicerad: 10 augusti 2012, 06:38

SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson.

Foto: Jonas Eltes.

Svenska Dagbladet, som nyligen kapat 15 tjänster, måste nu spara ytterligare. Tidningen flaggar för "kraftiga besparingar" som kommer att innebära nya betydande personalneddragningar. – Vi kommer att behöva minska antalet tjänster ordentligt, säger vd:n Gunilla Asker och chefredaktören Lena K Samuelsson.


Ämnen i artikeln:

SvDSchibsted

Som Resumé skrev i går spår analytiker att Schibsted kommer att försöka kapa kostnaderna med närmare 850 miljoner kronor kommande år.

I dag kom  Schibsteds kvartalsrapport och i samband med det gick interninformation ut på Svenska Dagbladet om nya kraftiga besparingar som kommer att innebära betydande personalneddragningar.

– Det kommer att krävas kraftiga besparingar. Vi ser över alla kostnader, men den här gången räcker det inte att ta lite grann och sedan fortsätta. Vi kommer att behöva minska antalet tjänster ordentligt, tänka helt nytt kring vad vi gör och hur vi organiserar arbetet för att klara omställningen. Detta måste ske nu för att vi ska stå bättre rustade för framtiden, meddelar vd:n Gunilla Asker och chefredaktören Lena K Samuelsson.

– Därför kommer vi att lägga ett sparpaket på SvD, den snabba förändringen i marknaden gör att det måste bli omfattande. Tyvärr kommer det till stor del att handla om personalneddragningar.

Det är snabba ryck.

– Vi har i veckan haft en MBL-information och förhandlingsdatum är satt.

– De närmaste månaderna kommer att bli jobbiga. Sparpaketet innebär en smärtsam process, men den är nödvändig för att stå starka när vi går in i en ny medievärld.

SvD ska i höst starta ett stort omgörningsprojekt för print.

Under andra kvartalet i år minskade tidningen vinsten från 28 till 12 miljoner kronor. Även omsättningen minskade, från 298 till  278 miljoner kronor.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

SvDSchibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.