Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kreab i centrum när SD uppvaktas av näringslivet

Publicerad: 15 september 2015, 06:37

Peje Emilsson, grundare Kreab.

Foto: Sören Andersson

Kreab har en stor roll när SD uppvaktas av näringslivet, Roberta Alenius om hur man påverkar makten på Twitter och möjlig tv-historia om samsändning av insamlingsgala för flyktingar. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Kreab i centrum när SD uppvaktas av näringslivet
Pr-byrån Kreab ska ha huvudrollen när lobbyorganisationerna påverkar Sverigedemokraternas politik, det skriver Dagens industri.

Di avslöjade igår att arbetsgivarorganisationerna Svenskt Näringsliv, Företagarna och flera branschförbund inom Almega har hemliga möten med SD för att kunna påverka deras näringspolitik.

Nu skriver tidningen att pr-byrån Kreab och framförallt grundaren Peje Emilsson, med en bakgrund i Moderaterna, har huvudrollen i spelet. Och SD-politikern Linus Bylund säger till Dagens industri att han brukar träffa Kreabs vd Markus Uvell.

”Vi umgås även halvt privat. Det är inget konstigt och vi behöver saker som de har”, säger han till Di.

Frågorna där Kreab ska ha påverkat SD är framförallt vinster i välfärden.

Alenius styrde sociala medier med järnhand: ”Skriv att Reinfeldt är pigg”
Roberta Alenius, före detta presschef hos statsministern Fredrik Reinfeldt, utnyttjade sociala medier för att få ut Moderaternas budskap och därmed ”lura” medierna. Det säger hos själv i Dagens industris tv-program Rikets affärer.

Alenius ska bland annat inför en partiledardebatt i SVT:s agenda sagt till moderata sympatisörer att skriva på Twitter att Reinfeldt var pigg och på hugget.

”Resultatet? Medierna rapporterade att Reinfeldt var väldigt pigg och väldigt på”, säger Roberta Alenius.

Alenius säger att journalisterna som bevakar debatter kollar ner i sina mobiltelefoner än på själva debatten.

Roberta Alenius är idag kommunikationschef på Telia Sonera.

Flera tv-kanaler vill sända insamlingsgalan: ”Kan bli tv-historia”
SVT har uttryckt sin vilja över att sända den stora insamlingsgalan ”Hela Sverige skramlar” för flyktingkatastrofen. Det kan bli fråga om samsändning, då flera andra tv-bolag också är intresserade.

I Hela Sverige skramlar deltar landets artistelit såsom Carola, Lars Winnerbäck, Lena Philipsson, Sanna Nielsen och Veronica Maggio. Globen har upplåtit arenan kostnadsfritt – en hyra som en kväll annars skulle gått på upp till 600 000 kronor. Sammanlagt har evenemangsbolag bidragit med tre miljoner.

SVT säger till Expressen att de vill sända galan. MTG, Discovery Networks Sweden och TV4 för också diskussioner, vilket kan leda till samsändning.

– Om det här blir av kan det bli tv-historia, säger Thomas Hall, programchef nöje Stockholm, till Expressen.

Galan hålls den 29 september.

Schwarzenegger tar över efter Trump i Celebrity apprentice
Arnold Schwarzenegger
blir går från Terminator till programledare för NBC:s realityshow Celebrity apprentice. Han ersätter Donald Trump, som under hans pågående presidentkampanj.

I Celebrity apprentice tävlar kändosar om att bli den bästa entreprenören. Vinsten är en pengasumma som ska gå till välgörenhet. Donald Trump har lett programmet sedan 2008.

”Arnold kommer vara fantastisk och kommer få in mycket pengar till välgörenhet”, skriver Donald Trump på Twitter.

Norwegian branschens värsting – ifrågasätter Vagabonds journalistik
Resetidningen Vagabond har i samarbete med konsumenttidningen Råd & Rön tagit fram en svart lista över de värsta reseföretagen baserat på anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden.

När Vagabond publicerade listan för två år sedan var Ryanair värst. Men Ryanair har förbättrat sig och är inte ens med på listan i år. Nu toppas den av Norwegian som slår ifrån sig och ställer sig kritiska till Vagabonds journalistik. Vagabond skriver bland annat att konsumentträttföretaget Travelright har uppskattat att 35 000 resenärer drabbats av Norwegians förseningar senaste året.

”Vagabond samarbetar med företaget Travelright genom att göra reklam för deras verksamhet. Man kan ju fråga sig hur seriös den typen av journalistik är”, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på bolaget till Di.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.