Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kriminella ligor startar mediebyråer

Publicerad: 13 oktober 2010, 15:04

Svensk Handel oroas över att katalogskojare nu har gett sig in i mediebyråbranschen: – Det är inga snälla gossar precis. Jag har själv blivit hotad, säger Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel. Varje vecka får också Sveriges Mediebyråer säga nej till företag som vill bli medlemmar, men som upplevs oseriösa.


Ämnen i artikeln:

Svensk HandelStaffan Slörner

truefalse

”Yrkes- och gängkriminaliteten har tagit ett steg längre. Man äter sig in i seriösa verksamheter och använder smutsiga pengar”, säger Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel. Foto: Scanpix.

Svensk Handel är allvarligt bekymrat över att det under det senaste året har skett en explosion av så kallade katalogskojare som ger sig in i mediebyråbranschen. Något som är allvarligt då kriminella gäng ofta ligger bakom, enligt Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel:
– Yrkes- och gängkriminaliteten har tagit ett steg längre­. Man äter sig in i seriösa verksamheter och använder smutsiga pengar, säger han.

Klassiska katalogskojare är företag som äger olika katalogtjänster och säljer annonsplatser till företag. Kunden betalar, men annonsen trycks aldrig. Men nu har alltså katalogskojarna gått steget längre och startat mediebyråer:
– Vi märker att frontfigurerna är samma på båda sidor och att det har skett en förflyttning av målvakter, säger Dick Malmlund.

Så sent som förra året vittnade Dick Malmlund i en rätte­gång kring ett klassiskt ­katalogskojeri. Målet rörde Raja Arlevin, som tidigare hette Faraz Syed. Åren 1999–2006 hade han sålt fals­ka annonser till företag och bluffat till sig 100 miljoner kronor. Faraz Syed dömdes för grovt bedrägeri och grovt bokföringsbrott till fem års fängelse.

Svensk Handel bedömer att av 300 företagskataloger på den svenska marknaden är uppemot 90 procent oseriösa.
– Katalogmarknaden är totalförstörd. Då är de kriminella gängen inte dummare än att de startar mediebyråverksamheter där det bakom­liggande syftet är att ge kunderna rådet att använda kataloger som de själva äger, säger Dick Malmlund.

Han har själv negativa erfarenheter kring personer bakom katalogskojeriet. Bland annat sattes det upp affischer kring hela Odenplan där det stod att en viss Karin ville ha sex. Mobilnumret på affischen gick till Dick Malmlund:
– Det kändes olustigt, men också tröttsamt då massa personer ringde och flåsade i luren. Så det var nog en varning att inte lägga näsan i blöt.

Även Sveriges Medie­byråer märker av trenden. Varje vecka tvingas vd Staffan Slörner ge kalla handen till företag som vill bli mediebyråer:
– Googlar du på mediebyrå får du hur många träffar som helst. Och det finns mängder med företag som kallar sig mediebyråer, men inte är det. Våra medlemsföretag förmedlar 12–13 miljarder kronor per år, men det köps minst lika mycket medier som vi inte har koll på. Så mörkertalet är stort, säger Staffan Slörner.

Han vill inte lämna ut listan över bolag som har fått kalla handen. Han tycker där­emot att det är bra att Svensk Handel bevakar frågan kring katalogskojare som har startat mediebyråer:
– Ofta har mindre seriösa mediebyråer duktiga och pushiga säljare som ringer små kunder utanför Stockholm, säger Staffan Slörner.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News