Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kringaffärer kassaklirr för kvällspress

Publicerad: 12 februari 2013, 10:11

För fem år sedan blev kvällstidningarna diverseaffärer. Det såldes cd-skivor, kokböcker, tränings-dvd:er, hela bokserier och en uppsjö gamla filmer. Samla hela Bondserien, löd säljropen. Tilläggsprodukterna skulle ersätta vikade tidningsköp.


Några år senare hade prylförsäljningen ersatts av bilagor som konkurrerade ut traditionella tidskrifter. Men kvällstidningarna står för det verkliga raset i upplaga och räckvidd. Fallet har accelererat de senaste fem åren. De och Dagens Industri är i praktiken de enda dagstidningarna med rikstäckning, men den täckningen blir alltmer utglesad när bara vart tionde hushåll köper en kvällstidning. Trots det har kvällspressen klarar annonsraset bättre än morgontidningarna. Kvällspressen har samma problem som morgontidningarna med allt äldre läsare.

Däremot redovisar kvällstidningarna goda vinster, även under åren med lågkonjunktur. De var tidiga, Aftonbladet rentav först, med att satsa på nätet. Där når de yngre läsare som alla medier jagar. Tillsammans har de 7,5 miljoner unika besökare i veckan och en total räckvidd som slår övriga medier.

Kvällstidningarna har varit innovativa och skapat nya tilläggsprodukter och bilagor, som kan prenumereras och utgör ­direkta konkurrenter till tidskrifterna. De senaste fem åren har Aftonbladet satsat tungt på rörligt material och Expressen försöker komma i kapp genom samarbete med TV4.

Aftonbladet satsar i företaget Tillväxtmedier på näthandel och tjänster som kapitaliserar på den stora trafiken på tidningens sajt.

PrognosKvällstidningarna har tagit konsekvenserna av läsarflykten från papperstidning. Aftonbladet organiserade sig redan 2011 efter principen ”online first”. Expressen är på väg in i ett större samarbete med TV4. Båda tjänar redan bra pengar på nätet, särskilt Aftonbladet. Inom respektive mediehus, Schibsted och Bonnier, finns gott om innehåll som kan förpackas och säljas under kvällspressens starka varumärken. De är också duktiga på interaktivitet och på att utveckla nya annonsformat och affärsidéer.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.