Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kris för Nordea – 400 journalister avslöjar historiens största läcka

Publicerad: 4 april 2016, 06:27

Kris i Nordea?

Foto: Mostphotos

Uppdrag Granskning med om att avslöja storläcka, Alice Teodorescu kritiseras efter intervjuvägran och så ska Instagram i Sverige ta marknadsandelar.


Ämnen i artikeln:

NordeaMorgonsvepet

Kris för Nordea – 400 journalister avslöjar historiens största läcka
Det beskrivs som historiens största läcka – avslöjad av bland annat Uppdrag Gransknings redaktion. 400 journalister från 80 länder har ägnat de senaste 12 månaderna är att gå igenom 11,5 miljoner dokument där det avslöjas hur advokatbyrån Mossack Fonseca i Panama har hjälp både presidenter, sportprofiler och filmstjärnor med att gömma enorma summor pengar i skatteparadis.
Sammanlagt finns 400-500 svenskar i de läckta dokumenten. Svenska storbanken Nordea kommer på en elfteplats av cirka 14 000 banken i granskningen när det gäller att hjälpa de rika att betala skatt genom brevlådeföretag. Banken hävdar att man trappat ner med all verksamhet som inte skulle klara en granskning från 2009, men det stämmer inte enligt UG:s Joakim Dyfvermark.
– Det är rent dravel. 2010, 2011 och 2012 fortsatte man bedriva verksamhet med oförändrad aktivitet, säger han till Aftonbladet.
UG:s program sänds på onsdag.

Instagram: ”Vi ska ta marknadsandelar från flera andra medieslag”
Instagram ska ta upp kampen med traditionell annonsering. Med fler och längre annonsformat och nya företagssidor riktar den sociala plattformen nu på att ta en allt större del av mediemarknaden, säger Sverigechefen Sam Rihani till Dagens industris pappersupplaga.
Instagramannonseringen lanserades i Sverige för ett halvår sedan. Nu inför Instagram, likt de som Facebook redan har, speciella företagssidor. Det handlar om olika verktyg som ska hjälpa företag att lättare få koll på besöks- och aktivitetsstatistisk.
”Ambitionen är att växa kraftigt och ta marknadsandelar från flera andra medieslag. Och Instagram vill ta del av annonspengarna som läggs i tv var en av anledningarna till att vi förlängde formatet till 60 sekunder”, säger Sam Rihani till Di.

Facebook drar sig ur budgivning om sporträttigheter
Facebook ger upp kampen om rättigheterna till att sända matcher från den amerikanska fotbollsligan NFL. Det uppger källor för Bloomberg. Facebook gick ut och sade för en månad sedan att de var intresserade av rättigheterna till USA:s dyraste sporträttighet. Yahoo, Amazon och Verizon ska dock fortfarande delta i budgivningen.

Tv-serien Ullared prisade i Cannes
Kanal5:s program Ullared – Jakten på storsäljaren har mottagit pris på tv-galan International Format Awards i Cannes. Totalt åtta priser delades ut och realityserien vann i kategorin ”Bästa varumärkesdrivna tv-format”, skriver TT/Omni.
I serien får Sveriges alla uppfinnare och innovatörer tävla om chansen att sälja sin produkt i Ullared.

Alice Teodorescu vägrar låta sig intervjuas – kritiseras
Göteborgs-Postens politiska redaktör Alice Teodorescu kritiseras bland annat på Twitter för att vägra låta sig intervjuas av Mediernas reporter efter deras program om GP:s hantering av faktafelen i Ann Heberleins gästkolumn ”Vi måste tala om islam”.

Hon ska bland annat ha sagt ”jag har inget att tilläga” och att ”felen är rättade”.

”Beklämd av haveriet på GP-ledare efter att ha lyssnat på Medierna. När faktaresistensen når etablerade medier är vi illa ute”, skriver Expressens biträdande kulturchef Jens Liljestrand på Twitter.

”Faktiskt HELT chockad av A Teodorescus svar till Medierna. Hon är redaktör. Hon är ansvarig”, twittrar skribenten och föreläsaren Andreas Ekström, skribent inriktad på journalistik och medier.

Medierna tog även upp att Ekot gjort reklam för kokboken Miljödieten, som skrivits av Ekots Daniel Öhman och Maximillian Lundin. Daniel Öhman är självkritisk till hur exponeringen skett.
”Alltså, dagens @medierna är ju det sjukaste. Ekot-redaktionen har en del att jobba med får man säga. Moraliska barnungar”, skriver Kit:s grundare Fredrik Strömberg på Twitter.
Aftonbladets Johanna Frändén skriver: ”Medierna den här veckan är dynamit! Klär av helgedomen Ekot i P1 ...”

Hello fejkade intervju med George Clooney
Brittiska tidningen Hello publicerade en intervju med skådespelaren Geroge Clooney – som aldrig hade ägt rum. I intervjun som marknadsfördes som ”exklusiv” uppgavs Geroge Clooney bland annat prata om äktenskapet med hustrun Amal Clooney.
”Jag är van vid att bli felciterad men att totalt fabricera en 'exklusiv intervju' är något nytt. En väldigt obehaglig trend”, har Clooney skrivit i ett skriftligt uttalande.
Flera internationella tidningar hann plocka citat ur intervjun innan Hello gick ut med en ursäkt.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt (föräldraledig)

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

NordeaMorgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.