Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Kris om de misslyckas”

Publicerad: 2 december 2011, 10:58

Inför Facebooks börsnotering väntas företaget värderas till otroliga 700 miljarder kronor. Men noteringen ses av många som ett högriskprojekt. – Många webbtjänster är värderade till rent abnorma summor, säger Daniel Goldberg, chefredaktör IT24, till Resume.se


Ämnen i artikeln:

Facebook

Dagens Industri skriver i dag att vid en börsnotering förväntar sig marknaden extrema krav på tillväxt från det sociala nätverket. Från att ha en uppskattad omsättning på 4,2 miljarder dollar 2011, väntas en omsättning på 44 miljarder dollar 2016.

Ett problem för Facebook är svårigheten att lyckas omvandla nättrafiken till rent pengar. Här ligger konkurrenten Google före, som de första fem åren på börsen ökade sin omsättning med 6,5 miljarder dollar och fyrdubblade resultatet.

Konkurrerande tjänster som LinkedIn, Microsoft Live och Google Plus är visserligen betydligt mindre än Facebook, men växer och utgör alltmer ett hot. Detta skapar en tveksamhet kring huruvida Facebooks dominerande ställning ser ut se närmsta åren.

Men möjligheter till en lyckad etablering på börsen saknas inte. Kina och Indien ses som framtidsländer ,där stora möjligheter till expansion finns. Vissa uppgifter pekar på att 25 procent av världens befolkning använder Facebook inom några år.

Daniel Goldberg, chefredaktör för it24, säger till Resume.se att ett misslyckande på börsen kan leda till en kris.  – Facebook är en fantastisk skapelse, men frågan är om det gäller både tjänsten och affärsmodellen. Om de gör verklighet av detta men kraschar, så kommer webbföretagen att uppleva svåra tider.

Han menar att den gigantiska värderingen av bolaget mycket väl kan vara överdriven.

– Många webbtjänster är värderade till rent abnorma summor. Ett exempel är Groupon, som har en minst sagt tunn affärsmodell, men har värderats astronomiskt högt.

Facebook har funnits i sex år och har i dagsläget mellan 700-800 miljoner användare.

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.