Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Krisande JG Communication vinner Skanska

Publicerad: 7 Mars 2013, 22:26

Christian Sahlgren

Krisdrabbade JG Communication ser nu ljus i mörkret – byrån har fått byggjätten Skanska som ny kund och ytterligare en kund. Men de nya kontrakten väger ändå inte på långa vägar upp tappet av storkunden Ericsson.


Ämnen i artikeln:

SkanskaJG Communication

Resumé har tidigare berättat hur JG Communications drabbats hårt av att storkunden Ericsson dragit ned kraftigt på inköpet av kommunikationstjänster – 25 personer fick gå under hösten och innan sparpaketet hade tio medarbetare redan slutat.

Avtalet med byggjätten är därför välkommet. Skanska har valt JG Communication som partner för två digitala projekt: strategi och
innehållsproduktion för sociala medier samt en global analys av informationsstrukturen i Skanskas intranät:

– Vi har arbetat med andra byråer, men anlitar JG Communication för att skapa en digital närvaro i fler kanaler än redan etablerade, då de är specialiserade på att utveckla och paketera innehåll för olika kommunikationskanaler, säger Nina Björn, group external
digital communications manager på Skanska.

– Vad gäller intranätet valde vi JG Communication för att de har erfarenhet av att arbeta med stora internationella bolag och har kunskap av den komplexitet som finns i stora organisationer, säger Angelika Skog, group functional manager på Skanska.

I JG Communications uppdrag ingår också att ta fram en strategi samt omsätta den till löpande publicering av innehåll på sociala media.

Vilka målgrupper och kanaler har ni tidigare haft på sociala medier – och vad vill ni att JG:s översyn och eventuella strategiförändring ska innebära?
– Tidigare har vi främst inriktat oss på Facebook, vilket vi också har för avsikt att fortsätta med. Utöver detta vill vi arbeta med innehåll och dialog i andra kanaler, som Linkedin, Twitter och Youtube, säger Nina Björn.

Skanska räknar ändå med att hantera merparten av arbetet inhouse.
– Såväl våra interna som externa digitala kanaler blir allt viktigare i Skanskas kommunikation, säger Nina Björn.

JG Communication kommer att jobba med Skanska under 2013. Faller samarbetet väl ut är det tänkbart att byrån får fler uppdrag enligt Angelika Skog.

Christian Sahlgren är vd på JG Communication sedan 1 november förra året. Han är den som haft ansvaret för att driva igenom höstens sparpaket.
Christian Sahlgren är naturligtvis glad över Skanskas kontrakt, men att det inte på långa vägar uppväger förlusten av Ericssons kraftiga neddragningar.

JG Communication har dock klart med ytterligare en kund, men trots två nya kunder kompenserar man ändå inte Ericssonförlusten
Resumé har tidigare berättat att JG Communication ska hyra ut plats i kontorslokalerna på Kungsholmen i Stockholm:

– Vi har hyrt ut till ett bolag inom vår egen Edita-koncern, men vi har fortfarande kontorslokaler över, säger Christian Sahlgren.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SkanskaJG Communication

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.