Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Krisen är över”

Publicerad: 6 Augusti 2014, 07:27

Mikael Nestius.

Foto: Andreas Elgstrand.

Krisen är över för Bonnier-titeln Veckans Affärer, enligt vd:n och ansvarige utgivaren Mikael Nestius. Nu ska förlusten på 8 miljoner kronor i fjol omvandlas till svarta siffror 2014. – Nu går VA bra och tjänar bra, men det gäller att klara omställningen från papper till digitalt, säger Nestius.


Ämnen i artikeln:

Bonnier Business MediaVeckans AffärerMikael Nestius

Klassiska Veckans Affärer, som tillsammans med bland annat Resumé och Dagens Medicin ingår i Bonnier Business Media Sweden, tvingades i fjol hårdbanta personalstyrkan. Fler än hälften av tjänsterna kapades, och layouten och reportertjänster lades ut på frilansare.

Rörelseförlusten för 2013 blev -8,1 miljoner kronor. Den sammanlags omsättningen landade på 37,5 miljoner kronor och nettoomsättning var 31,6 miljoner kronor.

– Förlusten beror till stor del på omstruktureringskostnaderna för att banta redaktionen. Det var en för stor organisation med för höga kostnader, och kostnaderna för nedbemanningen ryms i siffrorna, säger Mikael Nestius, vd och ansvarig utgivare för Veckans Affärer, samt vd för Bonnier Business Media Sweden.

Mikael Nestius menar att krisen för VA nu är över.

– Nu går VA bra och alla de tre benen tjänar bra – tidning, webb och koncept/event. Webben har fördublat intäkterna och även dubblat trafiken, säger Mikael Nestius.

Vad kommer det att landa på för 2014?
– Det kommer definitivt att bli svarta siffror, sedan gäller det att hela tiden öka de digitala intäkterna och hitta nya digitala intäkter. Nu är det viktigt att klara omställningen från papper till digitalt.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.