Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Krisen har gjort samvetet till konkurrensfördel"

Publicerad: 15 Maj 2013, 07:39

Tom Beckman på scen.

Foto: Magnus Helander.

Primes kreative chef Tom Beckman inledde Stockholm Media Week med sitt anförande på Chinateatern på Berns i Stockholm på onsdagsmorgonen. Här berättade Primes kreative chef om hur CSR-frågorna har blivit hårdvaluta för världens ledande varumärken i kölvattnet av den klimatkris och ekonomiskt mörker.


Ämnen i artikeln:

Stockholm Media WeekPrimeTom BeckmanStockholmMediaWeek

Primes kreative chef Tom Beckman öppningstalade under Stockholm Media Week. Han menar att hållbarhetsfrågor har fått kommersiellt värde i takt med den ökande medvetenheten hos västvärldens konsumenter.

Han refererade till en undersökning som visar att antalet konsumenter som anser sig stödköpa varor, s.k. "buycotting", har ökat från 32 procent till 47 procent mellan 2010 och 2012.

Tom Beckman menar att det är svårt att skilja ett multinationellt företag från politiska aktörer och intresseorganisationer i dag och tar Wallmarts satsning på att göra nyttig mat mer lättillgänglig, Nikes CSR-arbete och öljätten Heinekens kommunikation som exempel.

– När man i kampanjer uppmuntrar ett måttfullt drickande kan man fråga sig vilka som är avsändaren? Är det Systembolaget eller är det Heineken, säger Tom Beckman.

Primes kreativa chef anser att hållbarhetsfrågor har blivit den främsta konkurrensfördelen att kommunicera.

– Det är inte så att världen vaknade upp med ett tyngre samvete. I tider av kris har branschen identifierat samvetet som en konkurrensfördel, säger Tom Beckman.

När Tom Beckman studerade i Seattle i mitten av 1990-talet fick han upp ögonen för Al Gore. Den förre demokratiske presidentkandidaten som blivit den starkaste rösten i klimatfrågan.

– När han pratade om miljöfrågor 1995 var jag inte särskilt intresserad, jag ville hellre ta en öl. För vem intresserade sig av miljöfrågor vid den här tiden. Al Gore har inte förändrat sina slides på tio år, i dag väcker han allas intresse, säger Tom Beckman.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.