Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Krisexperten: "Bilden av bankindustrin är mörk"

Publicerad: 18 Oktober 2018, 11:20

Charlie Stjernberg

Efter avslöjandet om bankernas skatteplundring ser krisexperten Charlie Stjernberg en stor utmaning för bankerna att återfå kundernas förtroende.


Ämnen i artikeln:

PrimeSVTSEBTT

Tidigare idag kunde SVT och TT avslöja att storbanker ägnat sig åt skatteplundring, där minst 70 miljarder kronor i skattepengar ska ha gått förlorade. Avslöjandet kommer efter en omfattande granskning bestående av 180 000 hemliga dokument, som närmare 40 journalister från 19 mediaredaktioner i 12 olika länder gått igenom.

I undersökningen framkommer det att en liten grupp finansmän och advokater ska ha samarbetat med några av världens största banker för att komma åt Europas skattemedel. SEB och storbankerna Deutsche Bank, UBS och BNP Paribas är några av bankerna som pekas ut som delaktiga i skattehärvan.

Det nya avslöjandet är bara en i raden av skandaler som drabbat bankindustrin på kort tid. Charlie Stjernberg, kriskommunikatör på Prime, anser att den nya skandalen inte bara kommer att påverka delaktiga banker.

– På kort tid har vi kunnat ta del av metoo-problem på Handelsbanken, omfattande penningtvätt hos Danske Bank, tveksamma baltiska kopplingar hos Swedbank och nu att SEB, vad det verkar åtminstone, varit delaktiga i tveksamma skatteplaneringar, är att den sammanlagda bilden av bankindustrin idag är ganska mörk. Därför slår dagens nyhet inte enbart mot SEB utan urholkar ytterst förtroendet för samtliga affärsbanker. I kombination med att vi idag har ett antal nischade bankaktörer med attraktiva erbjudanden och modernare framtoning så är det klart att skatteplundringen kommer att kosta SEB en hel del, säger Charlie Stjernberg och fortsätter:

– Samtidigt ska man komma ihåg att bankkunderna är ett ganska luttrat släkte. Det var först när Nordea bestämde sig för att flytta som vi, åtminstone enligt medieuppgifter, kunde se större kundtapp.

Vad har bankerna för förutsättningar att agera?

– Både bra och dåliga. En utmaning för SEB som sannolikt så snabbt som möjligt vill få bort den här historien från löpen är ju att saken nu undersöks av rättsvårdande myndigheter vilket alltså gör att man inte längre håller i taktpinnen. Det innebär att SEB i stor utsträckning är förvisat att reagera på de uppgifter som kommer fram från myndigheterna. Vill man bryta det dödläget kommer man sannolikt behöva tillsätta en oberoende granskare – på samma sätt som Telia gjorde i samband med mutmisstankarna i Uzbekistan eller som Danske Bank gjorde med anledning av uppgifterna om penningtvätt - för att komma till botten med det inträffade. Rätt utfört kan det göra att SEB återfår initiativet. Problemet är ju att SEB just nu har begränsad trovärdighet som gör att även korrekt fakta kan misstros.

Charlie Stjernberg tror dock inte på en större massutflykt av bankernas kunder. Däremot anser han att den senaste skandalen, i kombination med de andra, blir ett stort stor uttag från förtroendekontot och riskerar att befästa misstron mot storbankerna.

Vad måste bankerna göra för att kunderna ska återfå fötroendet?

– Problemet är ju att samtliga storbanker haft problem, därför är jag inte säker på att det räcker att en bank så att säga skärper sig. Det vore med andra ord klädsamt om bankerna faktiskt satte sig ned tillsammans för att komma överens om de mest grundläggande etiska riktlinjerna som ska gälla på den svenska bankmarknaden. Vad jag förstår är det ju högst osäkert om just SEB har gjort något olagligt i det här fallet, problemet är ju snarare att det uppfattas som både omdömeslöst och girigt.

Hur hanterar man den här typen av kritikstormar?

– Det finns en tumregel inom kriskommunikationen som jag tycker svarar på det. Den lyder: är man hatad av rätt anledning, det vill säga att det ligger något i kritiken, så har man ett verksamhetsproblem. Är man däremot hatad av fel anledning så har man ett kommunikationsproblem. I just det här fallet förefaller det ju som att kritiken är befogad vilket alltså innebär att man göra förändringar i verksamheten för att återvinna tappad mark. Eftersom det verkar finnas ett faktaunderskott, tror jag att man därför förr eller senare kommer att behöva låta någon med trovärdighet utanför banken utreda de faktiska omständigheterna samt också föreslå regelförändringar som omöjliggör en upprepning.

Vad har du för tips till bankernas kommande kommunikationsstrategi?

– Även om det naturligtvis är frestande tror jag att det vore ett misstag att betraka kritiken som något som rör en isolerad företeelse. Låt det istället bli startskottet för något större och mer genomarbetat förtroendearbete, gärna tillsammans med större delar av branschen.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

PrimeSVTSEBTT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.