Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kritik mot Aftonbladet: Publicerade bild på man som får dödsbesked

Publicerad: 18 juli 2016, 09:02

Foto: Skärmdump/Aftonbladet och Twitter

Twitter har kokat över efter Aftonbladets publicering av en bild som är tagen precis när en man får beskedet att hans fru och barn dött efter terrorattacken i Nice.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénAftonbladet

"Förlorade både fru och son – här får han dödsbeskedet". Det är rubriken på artikeln som startade en hetlevrad pressetisk debatt på Twitter under helgen. Anledningen är att Aftonbladet gör journalistik av ett foto som är taget precis i samma ögonblick som en man får ett fruktansvärt besked: att han fru och fyraårige son dog när lastbilen drog fram på strandpromenaden i Nice.

"Detta är jävligt osmakligt" skriver en person på Twitter följt av flera kommentarer om att det finns pressetiska problem med publiceringen och att den saknar nyhetsvärde. En person påminner till exempel om "pressetisk regel nummer 7: Överväg noga publicering som kan kränka privatlivets helgd". Andra tolkar publiceringen som klickfiske där man exploaterar en mans tragedi.

De flesta i kommentarsfältet är eniga om att publiceringen bör ifrågasättas, men somliga har en mer kluven uppfattning. En användare  menar till exempel att det är Aftonbladets uppgift att förmedla bilden av verkligheten.

LÄS MER: Aftonbladet om kritiserade bilden: "Den är ett tidsdokument"

Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén har besvarat kritiken.

— Sofia Olsson Olsén (@sofiaoo) July 16, 2016Publiceringen är noga övervägd, likafullt som vi avstår från många bildpubl. Världen är otäck, full av sorg. Mannen har pratat offentligt.

Och med "pratat offentligt" menar hon att mannen har gjort flera intervjuer i media, enligt en senare tweet.

Men hennes svar gav upphov till ännu fler kommentarer och en person utkrävde till exempel svar på sin fråga om varför ovanstående är ett relevant argument för publicering.

Läs när Aftonbladets Sofia Olsson Olsén svarar på kritiken i en intervju med Resumé här.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.