Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kritik mot Facebooks politiska märkning – medier stoppar annonsering

Publicerad: 25 Maj 2018, 06:14

Facebook märker upp den politiska reklamen i USA.

Foto: Mostphotos

Facebooks regler för politisk annonsering möter motstånd, GDPR-paniken: sajter blockar användare och Netflix värderas högre än Disney.


Ämnen i artikeln:

FacebookMorgonsvepet

Facebooks nya policy kring politisk reklam i USA har hamnat i skottgluggen sedan mediehus är oroliga över att deras nyhetsartiklar kommer att behandlas som just politiska och därför blockeras. Nu stoppar åtminstone två av mediehusen – Financial Times och New York Media – sina reklaminvesteringar på plattformen, skriver Digiday.

Det var igår som både Facebook och Twitter införde nya regler för politisk annonsering där marknadsförare inom politiken måste registrera sig. Efter långtgående diskussioner meddelade Facebook att man inte kommer stänga ner politiska annonser utan lansera stämpeln ”betald av” på Facebook och Instagram i USA från maj. Det inkluderar även annonser som läggs ut av publicister. Facebook tar hjälp av maskininlärning, men har även anlitat upp till 4000 personer för att identifiera de politiska annonserna. Publicisterna är nu oroliga hur just deras artiklar ska sorteras ut.

”Vi tror starkt på att smälta samman nyheter med politikpåverkan är en väldigt farlig väg att ta. Det finns också en brist på klarhet i detta”, säger Jon Slade, FT:s reklamchef.

Twitters policy införs efter sommaren och ska innehålla märkningen ”promoted”.

Facebook stäms - anklagas för massövervakning via appar
Techjätten stäms nu av det amerikanska bolaget Six4Three som hävdar att Facebook har använt sina appar för att samla information om användare – till och med de som inte ens är medlemmar på nätverket. De skriver i stämningsansökan att det handlar om massövervakning, bland annat då Facebook ska ha haft tillgång till personers meddelanden och aktiverat Bluetooth. Facebook själva vill inte kommentera.

GDPR-paniken – sajter blockar användare
Idag är domedagen här. Du kanske själv är en av de som mottagit otaliga mejl från företag som vädjar om att du ska läsa igenom de nya reglerna? Vissa har nu fått blocka användare för att de inte har hunnit implementera. Pinterest-ägda Instapaper är en av de sajter som stänger ute europeiska användare medan de gör ändringarna som krävs.

… och flera har mött användarkritik
Oath, som äger bland andra Techcrunch och Engadget, har blivit föremål för en kampanj sedan de skickat ut sitt GDPR-meddelande. Långt ner i meddelandet blir användare varse om att de använder sig av flera hundra källor för att samla in data om dig. Även Tumblr har mött kritik.

Netflix värderas högre än Disney
Netflix passerade Disney som det mest värdefulla medieföretaget i USA på tisdagen. En förklaring är Netflix snabba tillväxt bland abonnenter i jämförelse med Disney’s något problematiska övertagande av 21st Century Fox tv-tillgångar. Netflix aktie har ökat med 70 procent sedan januari.

Havas lanserar AI-center
Mediebyråkoncernen Havas Group satsar på artificiell intelligens och öppnar ett kontor i Montreal med syftet att förbättra kundupplevelsen. AI-centret kommer att anställa 60 specialister inom AI, data science, design och programmering fram till 2020. Man kommer även att bygga en AR-studio.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookMorgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.