Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kritik mot GroupM:s nya nativelösning

Publicerad: 31 januari 2018, 13:49

Plista är ett av GroupM:s mest prioriterade affärsområden. Nu anklagas mediebyråjätten för att köpa ut sina konkurrenter. – Det finns absolut ingen sådan strategi hos oss, säger vd:n Kenneth Danielsson.


Ämnen i artikeln:

Kenneth DanielssonGroup MMediebyråer

Resumé Insikt har pratat med en handfull källor som är oroliga över nativelösningen Plistas framfart i Norden. Några av dem berättar att GroupM erbjudit publicister pengar för att välja Plista som exklusiv partner och utesluta dess konkurrenter.

– I ett möte erbjöd GroupM ett x antal miljoner om vi skulle kasta ut vår nuvarande leverantör för artikelrekommendationer. Detta är resultatet av att GroupM har en sådan stor maktposition. De frontar sina produkter och pushar för att de ska in hos medieföretagen, säger en källa.

– Konkurrenterna har inte samma ekonomiska muskler att förhandla med. Maktpositionen är skev, vilket är oetiskt, säger en annan.

Kenneth Danielsson är vd på GroupM i Sverige. Han känner inte alls igen bilden som målas upp.

– Det finns absolut ingen strategi hos oss att köpa ut konkurrenter. Om det är sant att flera personer säger detta måste jag göra en internutredning. Någonstans har det blivit fel – antingen hos oss eller så har uppgiftslämnarna blandat ihop äpplen och päron, säger han.

– Utifrån vårt perspektiv är det bättre om publicisten använder sig av Plista och en konkurrerande leverantör. Då kan man tydligare jämföra effekten. Vi kommer aldrig kunna leva på att paketera och sälja produkter som inte ger effekt för våra kunder.

Hur blandar de ihop korten, menar du?
– Vi har inte tvingat någon att använda Plista. Bakgrunden kan ligga i helt vanliga diskussioner med publicister. Om man väljer att ha ett samarbete måste man också vara flexibel. Det gäller att ge och ta. Publicisten säger att de har den bästa räckvidden, den mest kvalitativa journalistiken och den största målgruppen, så därför tycker de att de borde få dubbelt så mycket pengar som i fjol. Om vi ska betala mer, måste vi också få något för det, säger han och fortsätter:

– Vi kanske har tio olika möjligheter på förhandlingsbordet, varav en är Plista. Publicisten vill ha en intäktsgaranti som Plistas konkurrenter erbjuder, men inte Plista. De tackar därför nej till oss. Då blir ett naturligt steg att se över samarbetet och konsekvensen blir att de tycker att vi är elaka som inte går dem till mötes.

Det här är ett utdrag från en längre text om att mediebyråns nya roll skapar oro på marknaden. För att läs hela texten, gör något av följande:

Prova Resumé Insikt i 30 dagar

Är du redan prenumerant? Logga in här!

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.