Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kritiken mot förre SR-chefen växer efter debatten i Aktuellt

Publicerad: 25 Februari 2015, 06:28

Mats Svegfors under gårdagens debatt i SVT:s Aktuellt

Foto: SVT

Flera medienamn reagerar starkt på att Mats Svegfors försvarar frågan om judars ansvar i Studio Ett. Sponsormiljoner väntar Charlotte Kalla efter skidguldet, Ebba Busch Thor leder kampen om partiledarjobbet i KD efter starka tv-framträdanden och varumärkena som lyfte under Oscarsgalan. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

OscarsgalanWilly SilbersteinAktuelltEbba Busch ThorRedditBarnkanalenSVTSamsungMats SvegforsCharlotte KallaStudio Ett

Svegfors försvar får kritik
I förra veckan fick Israels ambassadör Isaac Bachmann frågan om judar själva bär något ansvar för den växande antisemitismen i Studio Ett. Sveriges Radio bad om ursäkt och klippte senare bort sekvensen.

I en debattartikel i gårdagens DN Kultur skrev SR:s förre vd Mats Svegfors att det var rätt av programledaren att ställa frågan och fel av SR att klippa bort den. I går debatterade han i SVT:s Aktuellt mot den tidigare journalisten Willy Silberstein, i dag ordförande i Svenska kommittén mot antisemitism. Den förre SR-chefen vidhöll sin ståndpunkt.

– Hon ställde en fråga, det gör man för att man vill provocera fram ett svar och en debatt, det är inte ett ställningstagande, sa Mats Svegfors i Aktuellt.

Flera medienamn kritiserar Mats Svegfors på Twitter:

"Kollar i kapp på Akutellt. Svegfors är verkligen ute och snurrar.", skrev Aftonbladets politiske chefredaktör Karin Pettersson

Sveriges Radios tidigare ordförande Agneta Dreber twittrade:
"Som f d ordförande i Sveriges Radio anser jag att frågan inte skulle ha ställts. Mats Svegfors har fel."  

"Vilket ansvar har Mats Svegfors för den växande antisemitismen? Frågan måste få ställas förutsättningslöst. Rymmer ingen värdering", skrev.
DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Miljonregn över Kalla efter guldet
Under tisdagen tog Charlotte Kalla hem VM-guldet på 10 kilometer fristil. Med det har hon goda förutsättningar att spä på sina sponsorintäkter menar hennes manager Keith Karlsson. Med guld under hemma-VM i Falun kan Kalla bygga sitt personliga varumärke och dra in mer pengar till sitt egna företag.
– Det är miljoner det handlar om, säger Keith Karlsson till Expressen.

Tv-framträdanden för Busch Thor närmare KD-toppen
Uppsalas kommunalråd Ebba Busch Thor (KD) har fått flest nomineringar till partiledarjobbet av Kristdemokraternas partidistrikt och lokalavdelningar. Det uppger en källa till Expressen.   Enligt tidningens uppgiftslämnare har hon lyckats vända uppfattning hos tidigare kritiker efter flera lyckade tv-framträdanden på senare tid, bland annat i SVT:s "Aktuellt" och "Agenda".

Reddit stoppar smygtagna foton efter nakenläckan
Ett halvår efter att hackare lagt vantarna på nakenbilder av kändisar som Jennifer Lawrence, Kate Upton, och Lea Michele har länkdelningsforumet Reddit bestämt sig för att vidta åtgärder, skriver New York Times. Det ofta så ofiltrerade forumet har börjat införa begränsningar. I går stoppade man nakenbilder eller sexvideor som lagts upp utan de inblandades godkännande.

Kontroversiell uppföljare till Snipp- och snoppvideon
Snipp- och snoppvideon blev en snackis över hela världen. Nu följer SVT:s barnprogram "Bacillakuten" i Barnkanalen upp med en film om hur barn blir till. På programmets Facebook-sida är diskussionen redan i gång. Filmen får både ris och ros.
"Jag är mållös! Min snart 6 åring som älskar Bacillakuten behöver inte veta detta!!!", skriver en person i kommentarerna.

SVT-serie byter namn efter kritik  
"Den som inte får finnas" var originaltiteln på SVT:s serie om ungdomar med Aspergers syndrom. Efter att många upprörda tittare hört av sig om dokumentärseriens titel ändras nu namnet till "Den som får finnas", skriver Aftonbladet.  
– Flera tyckte att titeln var sårande och tolkade det som att vi påstod att människor inte fick finnas, säger Eva Beckman, programchef på SVT.

Varumärkena som lyfte under Oscarsgalan
Samsung slog resten av tv-annonsörerna under Oscarsgalan på sociala medier. Det visar en rapport från undersökningsföretaget 4C Insights som AdWeek tagit del av.

Hela listan över annonsörerna som väckte flest positiva reaktioner på sociala medier nedan:
1. Samsung
2. Dove
3. Dior
4. Apple
5. at&t
6. McDonalds
7. Cadilac
8. American Express
9. Google
10. Coca-Cola

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.