Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kritiken mot TV4-ledningen eskalerar efter Timell-skandalen

Publicerad: 23 oktober 2017, 06:26

Martin Timell-skandalen fortsätter, Lasse Kronér anmäld för sexuellt utnyttjande och nu ska Google dela intäkter med mediehusen.


Ämnen i artikeln:

Martin TimellLasse KronérMorgonsvepetTV4

Kritiken mot TV4-ledningen eskalerar efter Timell-skandalen
Martin Timell
-skandalen fortsätter. TV4-vd:n Casten Almqvist, kanalchef Fredrik Arefalk och innehållsdirektör Åsa Sjöberg har varit djupt självkritiska till vad som har hänt. TV4:s egna programprofiler som Peter Jihde, Anna Brolin och Jesper Börje ifrågasätter bolaget efter skandalen. Dessutom lämnar sponsorerna.

Under dagen kommer Casten Almqvist att ha ett stort personalmöte på TV4 och tillsätta en extern utredning som sköts av advokatbyrån Setterwalls. Men utredningen lämnas över till den kritiserade ledningen själva, meddelade Åsa Sjöberg i helgen i en första intervju med Expressen. Exakt vilka är oklart.

– Det kan jag inte svara på. Det är till oss som är ansvariga. Vi är flera som kommer ta del av den utredningen naturligtvis.

Casten Almqvist skriver i ett mejl:

”Jag har förtroende för hela min ledning, och jag vet också att de chefer det handlar om känner en skuld i och ett ansvar för det här.”

Expressen har i en rad artiklar granskat TV4. Men de har varit svåråtkomliga och har med ett undantag endast velat svara på frågor via mejl. Casten Almqvist har bara uttalat sig i egna kanalen.

Nya avslöjanden om Timell
Martin Timell riktade ilska mot tidigare ”Äntligen Hemma”-kollegan Ola Fredholm när skandalen var på väg att rullas upp. Ola Fredholm hade skrivit kritiserat om Timell på sin privata Facebooksida varpå Timell skickade sms med ord som ”Ring mig. Timell”, ”Om det är du, då är detta förtal och därmed åtalbart, du bör ringa”.

Skandalen kan bli miljonsmäll för TV4
Martin Timell har tagits ur tjänst och det finns ingenting som pekar på att han skulle komma tillbaka till kanalen igen. Men det kan bli dyrt – han har nämligen kontrakt fram till 2020. Om Martin Timell bedöms bryta mot lagen kan kanalen tvingas köpa ut honom i en miljonaffär. Ett alternativ kan vara om Timell har en uppförande-klausul. Under 2016 gjorde programledare en vinst på 3,1 miljoner kronor, skriver Expressen.

Lasse Kronér polisanmäls för sexuella trakasserier
SVT-programledaren Lasse Kronér är en i raden som anklagas för sexuella trakasserier. I fredags polisanmäldes han för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning. I lördags gick han ut i Aftonbladet och sa att ”han gått för långt och att han inte visste detta”. Nu träder en ny kvinna fram som säger att Lasse Kronér skickade ”obehagliga sms” till en kvinna som arbetat tillsammans med honom på ”Smartare än en femteklassare”.

Anna Gullberg: Medieprofil lade handen mellan mina ben
Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg skrev i helgen en utlämnande text om hur en medieprofil för ett år sedan lade sin hand mellan hennes ben vid ett möte på Riche i Stockholm.

”Jag känner en hand stickas ned mellan mina lår. Hårt börjar den knåda mitt vänstra ben. Det är en bisarr upplevelse. Chockartad. Vad gör karln? Vad i hela friden menar han? Jag känner hur kinderna hettar”, skriver hon.

Hon skriver att hon aldrig kommer berätta vem det var, men poängterar att inte ens ett chefsskap är ett skydd för sexuella trakasserier.

Google vill dela intäkter med mediehus
Resumé skrev häromveckan hur Google nu möter mediehusen angående betalinnehåll. Nu skriver Financial Times att Google med sina algoritmer kommer hjälpa mediehusen att växa och behålla sina kunder. För varje ny prenumerant som it-jätten drar in kommer man ta en avgift. Exakt hur hög den blir är inte klart, men att den ska vara generös för publicisterna. Dealen är liknande den som Google har med annonsörer via AdSense idag.

Breakit brände 300 000 kronor – lägger ner databasbygge
Breakits försök att bygga databas blev en flopp, skriver medgrundaren Olle Aronsson själv. Bygget av databasen Tracker, som skulle samla alla svenska startups, inledes sommaren 2015. Men efter att programmeringen började insåg Aronsson att bygget var mycket mer komplext. Trots detta fortsatte de lång in på 2016 – totalt 300 000 lades på databasen som aldrig får se dagens ljus.

Traditionella medier växer bland unga under Trumperan
Traditionella medier är populära bland de unga i Donald Trump-eran, skriver Policito. New Yorker har fördubblat antalet prenumeranter i åldrarna 18-34 år sedan valet i november. Atlantic visar liknande siffror. De unga har blivit mer benägna att betala – bland annat genom vanesak från Netflix och Spotify – men även för att de vill stå emot Donald Trump.

Trump går till ny attack mot medierna
President Donald Trump fortsätter att attackera de traditionella medierna i USA. Han viftar bland annat bort uppgifterna om att Ryssland ska ha köpt Facebookannonser under USA-valet.

Så här skrev han på Twitter under gårdagen:

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 21 oktober 2017Keep hearing about "tiny" amount of money spent on Facebook ads. What about the billions of dollars of Fake News on CNN, ABC, NBC & CBS?

”Annonsindustrin har levt i en lögn”
Annonsörerna har blivit kära i möjligheten att köpa annonser i webbens ”long tail”, skriver Mike Shields i en artikel på Business Insider. Men de allra flesta spenderar ingenting på tusentals webbsajter – och de sajter tillgängliga via programmatic är sällan idealiska för större varumärken, utan det kan vara sådana man aldrig hört talas om.

”Och ni undrar varför vissa annonsörer fortfarande spenderar pengar på tv?”, avslutar Mike Shields efter en genomgång av sajterna som säljs via programmatic.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.