Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Krönlein gör bokslut efter de tuffa åren på GP: ”Det var jättejobbigt”

Publicerad: 22 Februari 2017, 13:30

Det är ingen chock för GP:s redaktion att chefredaktör Cecilia Krönlein lämnar. Otåliga medarbetare beskrev det som en tidsfråga när Resumé nyligen besökte tidningen. Här är den intervju vi gjorde med henne då.


Ämnen i artikeln:

ChefredaktörGPCecilia KrönleinStampen

Var befinner sig GP i dag?
– I en omvälvande tid. Dels är branschen under strukturomvandling, dels har Stampen genomgått ett omvälvande år. Jämfört med många andra ligger GP lite efter när det gäller investeringar i ny teknik och ny kompetens och där finns kopplingar till Stampens finansiella läge. Samtidigt är det lite spännande att vi nu får fokusera på att med ny kraft förändra oss för att kunna leverera mycket bättre innehåll.

LÄS MER: Cecilia Krönlein lämnar GP

Hur har rekonstruktionen påverkat GP?
– Helst hade vi förstås sluppit den, det hade varit mycket bättre om vi varit i en situation där ägarna haft ekonomiska muskler. Men vi fick ett helt fantastiskt stöd av våra läsare när rekonstruktionen blev ett faktum. Vi var oroliga att folk inte skulle förnya sina helårsprenumerationer, för det hade påverkat vår kassa, men så blev inte fallet.

Fanns det något mer positivt med krisen?
– Ja, trots oron och pressen lyckades medarbetarna göra mycket bra innehåll. Och vi fick ett väldigt tydligt gemensamt mål, att rädda verksamheten.

Vad var då mest negativt med rekonstruktionen?
– All oro var tärande. Men koncernledningen var enormt transparenta under hela resan. Det hjälpte till att hantera oron. Jag kunde heller inte föreställa mig vilket administrativt kaos som uppstår när alla betalningsrutiner bara faller. Det gav ett enormt merarbete, för vi har många externa medarbetare. Och det kan vara rätt tärande att vara i centrum för en negativ rapportering. Sist men inte minst, givetvis alla fordringsägare som förlorat pengar.

Du måste väl ha vetat att ett tufft jobb väntade när du blev chefredaktör 2012?
– Absolut. Jag hade varit länge i företaget och sökte jobbet för att jag verkligen ville ha det.

Tycker du att GP fått stå tillbaka i skuggan av koncernens stora affärer?
– Så är det nog. Och de senaste åren har det inte funnits pengar. De möjligheter som fanns att hitta samarbeten efter alla köpen togs inte tillvara. Det skedde först när SLM (Stampen Local Media, tidningarna på västkusten/red anm) bildades 2013.

Er webb och papperstidning är i dag väldigt olika, är det medvetet?
– I princip allt som finns i papperstidningen publiceras också online. Framför allt handlar det intrycket om vad man visar upp på sajtettor eller i pushar. Det finns dagar och tillfällen då det är för dålig mix med för mycket våld och ond, bråd död i förhållande till det övriga innehållet. Kultur, nöje, sport och våra granskningar finns också online, men man visar inte alltid upp det.

Vad ska ni göra med sajten framgent?
– Vi kommer att börja ta betalt av läsare även online. Det måste få följder innehållsligt. Vi hade ett uttalat mål för 2016 att dubbla vår trafik som ett första steg. Vi har mer än fördubblat trafiken och vuxit drygt 20 procent på intäktssidan.

Men online är väl fortfarande en förlustaffär?
– Framför allt är det en liten affär jämfört med print. Vi är i startgroparna för ett innehållsarbete. När det gäller breaking news kommer vi att fortsätta vara med och slåss med riksmedierna vid stora internationella och nationella händelser. Vi har fått jättemycket trafik på det.

Men det är ju lika mycket stockholmare och malmöbor som läser era breaking news, hur ska ni tjäna pengar på dem?
– Vår huvudaffär kommer definitivt att vara i Västsverige. Det är här vi kan konvertera till betalande kunder. Därför måste vi ha kvar vårt regionala och lokala fokus. Men vi vill inte släppa vår publik till aftonbladet.se för att läsa om till exempel ett attentat i Paris.

Varför har det dröjt så länge med en betallösning?
– Vi har inte haft möjlighet att göra de investeringarna. Och tidigare ledningar har inte fullt ut trott på det.

Så hur ser strategin för redaktionen ut?
– Vi jobbar just nu med en redaktionell programförklaring för GP online. Det handlar om vad för typ av tidning vi ska vara online, anslag, mix och nyhetsplanering över dygnet.

Ni har fått kritik för att ni haft för mycket klickjakt på nätet?
– Visst, vi har fördubblat våra sidvisningar, men vi har fördubblat dem på sporten också och det är ju inte ond bråd död. Uppenbarligen har publiken gillat det vi gjort. Det handlar nu om att skapa en bättre mix så att inte breaking news dominerar sajtettan.

Tror du västsvenskarna vill betala för ni ska paketera deras nyheter?
– Om vi gör det på ett sätt som publiken önskar. Det ska vara lätt att registrera sig och betala. Vi ska erbjuda en rad efterfrågade tjänster på undersajter och vertikaler. Vi kan ju inte bara sätta oss med armarna i kors och säga att det inte går.

Digitala annonsintäkter då?
– De kommer inte att ersätta annonsintäkterna från papperstidningen. Det är en tuff utmaning när pengar går till Facebook och Google. Hela branschen är i en extremt svår tid och ingen har facit över hur vi ska komma ut på andra sidan. Klart vi ska arbeta med native, sponsorer, communities och event och de medel vi kan.

Hur påverkar ledarsidans konservativa profil GPs varumärke?
– Samhället och politiken är väldigt polariserade i dag. Det finns definitivt människor som är kritiska till GPs ledarsida. Men det finns också de bland våra läsare som är väldigt entusiastiska. När jag går på stan med Alice Teodorescu blir vi stoppade var hundrade meter av folk som vill tacka henne. Av de mejl och brev jag får är kanske nio av tio positiva.

Hur många journalister har du i dag?
– Ungefär 85.

Och när du tillträdde för fem år sedan?
– Definitivt det dubbla. Men två faktorer har gjort det möjligt att bli färre, inte minst ny teknik. När jag var nattchef på GP hade vi 38 anställda för att redigera papperstidningen, i dag har vi sju sidplanerare. Vi jobbar med mallar och uppfinner inte hjulet varje kväll. Vi har även fler externa medarbetare och räknar vi in dem blir bilden annorlunda. Vi har inte längre stora bild- och featureredaktioner, utan kontrakterade frilansare. Det skapar en annan flexibilitet i produkterna.

Hur ser konkurrensen ut på läsarsidan?
– GT är jätteduktiga, Metro har läsare där vi geografiskt inte har läsare. DI är en större konkurrent om läsarna än Svenskan och DN. Online är förstås Aftonbladet också en konkurrent.

Er näringslivsbevakning är ju inte den vassaste?
– Det är jättetydligt att våra läsare vill ha mer och bättre lokal näringslivsbevakning, vi har tappat där. Det beror på att vi blivit färre och tappat kompetens. Vi bygger upp det nu med öronmärkta reportrar.

Har du träffat de nya ägarna ännu?
– Nej. Stampen har bolagsstämma i mitten av mars, då utses en ny styrelse.

Så du vet inte vad de anser om GP?
– Nej, och jag tänker inte fråga dem heller. Det är viktigt med ägare som förstår våra olika roller och som förstår vikten av oberoende journalistik. De ägare vi haft hittills har gjort det. Jag utgår från att de tillkommande ägarna också gör det. De indikationer jag fått tyder på att så är fallet.

Du råkade ut för ett misstroendevotum från personalen 2014?
– Ja, jag fick ett mejl från klubben, som haft en omröstning, där man konstaterade att de inte hade förtroende för mig. Det var jättejobbigt då, självklart, samtidigt som jag hade en förståelse för reaktionerna. Det var i samband med att vi varslade fotograferna, klart det skapade en massa känslor. Dessutom jobbade jag då halva tiden med SLM och det var inte så smart med facit i hand. Men jag tänker inte på det i dag.

Du har fått ta många tuffa beslut, då blir man sällan populär?
– När vi gick in i rekonstruktionen var jag glad för de nedbemanningar som gjorts för att få ner kostnaderna. 2015 hade GP ett operativt plusresultat, utan det hade det inte varit roligt när rekonstruktionen inleddes. Då tänkte jag "här kommer i alla fall ett kvitto på att allt slit, som varit tufft för alla inblandade, trots allt var rätt".

Fotnot: Intervjun gjordes den 3 februari med avsikt att ingå som en del i ett reportage för Resumés magasin. Resumé har under hela eftermiddagen sökt Cecilia Krönlein för en kommentar, utan framgång.
./.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.