Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Kulturchefens vädjan – lås inte in Kulturen

Publicerad: 8 April 2013, 14:25

Foto: Roger Vikström.

Expressens kulturchef Karin Olsson vänder sig emot att det blir allt svårare att läsa kulturartiklar på nätet: "Jag undrar vem som plötsligt har fått för sig att kulturens sprängkraft är den kommersiella, och inte idéernas frihet och prövningen av samtidens ideal och konstnärliga uttryck.", skriver hon.


Ämnen i artikeln:

The NewsroomSvDKarin OlssonExpressen

"Om opinionsmaterialet – kulturkritiken, debatten  och ledarna – varit utpräglat lukrativ verksamhet hade medieutbudet sett  radikalt annorlunda ut. I stället för betalkanal för fotboll – fransk  litteratur!", skriver Karin Olsson.

Hon menar att publicister som  tror att bristen på intäkter från webben kan kompenseras med inlåsta  opinionsartiklar bör tänka om – i alla fall om man har sett The  Newsroom, som har premiär på SVT i morgon.

Enkelt förklarat går  serien ut på att nyhetschefen på en nedåtgående tv-kanal beslutar att  dra igång saklig rapportering om viktiga samhällsfrågor utan hänsyn till  annonsörerna.

Karin Olsson konstaterar att serien upplevs mer  radikal i USA än här på grund av vår public service-tradition, men  konstaterar ändå att god journalistik är resurskrävande och att nya  intäktsströmmar måste till när papperstidningens betydelse minskar.

Hon  exemplifierar trenden med att DN Kultur låser delar av materialet med  möjlighet för prenumeranter att skapa upplåsta länkar under ett dygn.

Svenska Dagbladet är på gång med en liknande variant inom kort.

Expressen ska också introducera en betaltjänst under året, men här gör Karin Olsson klart att kulturen inte ingår i planerna:

"Där  betalväggen börjar, upphör också det fria samtalet på  internet...Opinionsmaterial är och förblir främst en del av det ideella  syftet med att äga en tidning. Att låsa in det är att få mindre valuta  för pengarna.", skriver Karin Olsson.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.