Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kultursvep: Byrågrundaren bokdebuterar och nya poddar från F&B och Ocean Outdoor

Publicerad: 23 september 2022, 13:16

Inför helgen uppmärksammar Resumé Passion labs grundare Niklas Turner Olovzons spänningsroman Isberg, Forsman & Bodenfors podd och integrationsprojekt samt Ocean Outdoors podcast om kreativ utomhusreklam.


Ämnen i artikeln:

NyheterNiklas OlovzonJesper AlbanssonForsman & BodenforsPodcast

Den 4 oktober släpper Passions labs medgrundare och vd Niklas Turner Olovzon  debutromanen Isberg på förlaget Harper Collins. Boken kretsar kring fyra hemligheter och en mörk familjesaga.

Niklas Turner Olovon har under det senaste decenniet gjort sig känd som återkommande varumärkesexpert i tv och tidningar, bland annat Resumé. Han har också skrivit hela sitt liv, både som krönikör och copywriter. Nu tar han sig alltså an romanens form.

Spänningsromanen Isberg utspelar sig i Tassby, en ort i Dalarna där hockeyn står högt i kurs. En plats där man inte gärna talar om hemligheter. En bärplockare försvinner i skogarna och föremål för misstankarna blir outsidern Lars-Inge. Vid samma tid försvinner en femårig pojke i Bottenviken. Taxichauffören Andreas åker omkring på Luleås snötäckta gator och drömmer om revansch på barndomen i Tassby. Personernas liv korsas och mörka familjehemligheter stiger upp till ytan. Sanningen hotar flera människors liv.

Isberg är Niklas Turner Olovzons första bok i Doldasviten.

F&B lyfter drömmen om Sverige i ny podd

I poddserien ”Sensommar” berättar människor med vitt skilda bakgrunder om hur de hamnade i Sverige, vad de drömmer om och hur de ser på ett framtida yrkesliv i Sverige. Poddserien är producerad av reklambyrån Forsman & Bodenfors. Bland annat får vi lära känna Mar som flytt krigets Ukraina, Suhaib från Syrien och Uzoma som flyttat från Nigeria till Kista för att starta om på nytt.

Tanken med den nya poddserien från organisationen Just Arrived – som arbetar med att matcha ihop nyanlända och arbetsgivare – är att skapa ett sommar i P1 för att ge människor utan plattformar en röst. 

Sensommar består av fem avsnitt på mellan 10 och 15 minuter. I varje avsnitt berättar en person om varför och hur de kom till Sverige, och hur deras liv ser ut just nu.

Ocean Outdoor gör podd om kreativ utomhusreklam

Även utomhusbolaget Ocean Outdoor släpper en podcast för att fördjupa sig i de tekniska och kreativa förutsättningarna för digital utomhusreklam. I premiäravsnittet av Ocean Talks gästar Gustav Egerstedt, Hanna Belander och Erik Wingfors.

– En podd om utomhus är förstås relativt smal och vi gör oss inga illusioner om att den ska toppa några poddindex. Däremot ser vi att positionen som ett integrerat media med mycket hög utvecklingsacceleration gör att både inspiration och kunskap riskerar att missas och det hoppas vi kunna råda lite bot på. Vi har som ambition att blanda kreatörers röster med de från mediebyråer, techutvecklare, annonsörer samt partners för att få ett så dynamiskt innehåll som möjligt, säger Jesper Albansson, CMO, Ocean Outdoor Nordics i ett pressmeddelande. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.