Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kunder upprörs av Volkswagens reklam: ”Gör väldigt ont”

Publicerad: 11 December 2015, 06:50

Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.

Bilmärket kör på med reklam trots skandalen, Göran Ellung startar produktionsbolag med News55 och Acast tar in 40 miljoner kronor. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

AcastGöran EllungVolkswagen

Kunder rasar mot VW-reklam efter skandalen
Tidigare under hösten briserade en enorm skandal kring Volkswagen när det uppdagades att bilmärket fuskat med sina utsläppsvärden under lång tid. Trots det har bolaget fortsatt göra reklam för sina modeller, vilket får kritik från bilägarna enligt SvD Näringsliv. Flera har hört av sig till tidningen och vädrat sitt missnöje.
– Det är uppenbart att de lägger enorma resurser på att försöka bedöva vår värk i stället för att ta itu med sjukdomen. Det är ett så märkligt beteende. Man tror att vi är enkla konsumenter och det gör väldigt ont, säger en VW-ägare, som SvD Näringsliv har talat med.

I oktober lade Volkswagen 50 miljoner kronor brutto på reklam, enligt Sifo Reklammätningar. Inget annat bilmärke investerade lika mycket. Merparten av kommunikationen berörde inte deras fusk.
– Även om vi ser över budskapen generellt måste vi ändå se annonseringen för andra nya produkter som skiljd från det som har hänt. Det handlar om att marknadsföra produkter som är viktiga för oss och vår framtid, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige till SvD.

Göran Ellung startar produktionsbolag med News55
Den förra TV4- och Nyhetsbolagetchefen Göran Ellung ger sig in tv-branschen på nytt. Nu startar han produktionsbolaget News55 Productions tillsammans med Fredrik Lundberg och Artur Ringart. Bolaget ska ha en journalistisk bas och skapa plattformsoberoende innehåll.
– Jag ser verkligen fram emot att få samarbeta med News55 som mycket snabbt har utvecklats till en viktig och nödvändig informationskälla på nätet. Sedan lanseringen i slutet av juni 2015 har News55 snabbt nått en betydande del av Sveriges befolkning 55+ och har i dag över 150.000 unika besökare i veckan på sajten, säger Göran Ellung, som är vd och delägare, i ett pressmeddelande.

Bolaget kommer att producera innehåll till kunder som söker både rörligt och texter, samt till renodlade tv-hus.
– När vi pratar med våra partners och kunder märker vi en stor efterfrågan på produktion av både text och framför allt rörlig bild. Det känns både logiskt och roligt att kunna erbjuda en full service till marknaden, säger Artur Ringart, vd och medgrundare av News55.

Acast tar in 40 miljoner kronor
I våras tog podcastplattformen Acast in 40 miljoner kronor, bland annat av Bonnier som klev in som delägare. I veckan slutförde Acast sin nya finansieringsrunda, där bolaget plockar in ytterligare 40 miljoner kronor, skriver DI. Bonnier Growth Media försvarar sin andel, medan majoriteten av aktierna tecknas av riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, med Wallenbergsfären i ryggen.
– Huvudsyftet är att öka takten i USA och anställa fler människor, säger Acasts vd Måns Ulvestam till DI.
Acast gjorde nästan 20 miljoner kronor i förlust under bolagets första 14 månader.

Twitter riktar reklam mot utloggade
Igår presenterade Twitter en ny tjänst som ska få fart på annonsförsäljningen. De tänker nämligen börja testa annonser riktade mot användare som inte är inloggade. Om testet faller väl ut kommer de att rulla ut erbjudandet på bred front. Med annonser riktade även mot icke inloggade användare når Twitter en väsentligt större publik än de 320 miljoner aktiva användare som man hittills riktat annonser mot. Testet genomförs i USA, Storbritannien, Japan och Australien, skriver Techcrunch.

Serial gör comeback
Den hyllade podcastföljetongen "Serial" inledde igår sin andra säsong med två nya avsnitt. Den första säsongen blev en global succé och fick miljontals människor engagerade i ett gammalt mordfall från Baltimore. Denna gång får lyssnarna inblick i fallet med den amerikanska soldaten Bowe Bergdahl som tillfångatogs av talibanerna i Afghanistan år 2009. Fem år senare släpptes han, och planerna var att han skulle få ett varmt mottagande. Istället riskerar han nu att åtalas för desertering.

Michelle Obama – rappare
En ny karriär för presidenthustrun, månntro? Michelle Obama medverkar nämligen i en ny musikvideo där hon rappar på temat "Go to college". Videon är delvis filmad i Vita Huset och är producerad av CollegeHumor. Den är en del i Michelle Obamas kampanj "Better Make Room" för att få fler unga att utbilda sig.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.