Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kundtidningsdöd i England

Publicerad: 1 mars 2011, 06:00

Engelska sattelit-tv-operatören BSkyB lägger ned eller minskar utgivningen av sina kundtidningar. Nu ökar risken att fler i den hårt sargade magasinsindustrin följer efter.


Sky Magazine började ges ut 1994 och är flaggskeppet bland engelska kundtidningar. Vid senaste ABC-mätningen hade Sky Magazine den klart högsta upplagan, 7, 3 miljoner exemplar, bland magasinen.

Systertidningarna Sky Sports och Sky Magazine hade näst- och tredje störst upplaga.

Nu läggs Sky Sports och Sky Movies ned medan Sky Magazine går från månadstidning till utgivning fyra gånger per år.

Trots upplagan har annonsförsäljningen gått sämre medan produktionskostnaderna ökat. Nu har även Royal Mail meddelat att man ska höja portokostnaderna vilket lett till höga protester från kundtidningarnas branschorganisation PPA.

Oron är stor för att fler kundtidningar och magasin över lag tvingas att se de ekonomiska realiteterna.

”Är det här slutet på en era”, frågar Mediaweeks redaktör Arif Durrani i en kommentar.

Sky ersätter en stor del av kundtidningarna med digital kommunikation. En talesperson för BSkyB säger att digital kommunikation är snabbare, mer engagerad och interaktiv.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.