Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kunglig bebisyra – en världsnyhet

Publicerad: 3 mars 2016, 07:27

Världen skrev om den kungliga bebisen.

Foto: Montage Yasmine Winberg

Lillprinsen blev snabbt en världsnyhet, Melodifestivalen anmält 200 gånger och Hittas vd på dubbla stolar. Det är några av nyheterna i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

KungahusetMorgonsvepet

Kunglig bebisyra – en världsnyhet
Igår klockan 21.39 smällde det till i Mediesverige. Prins Daniel hade då kallat till presskonferens på Karolinska Sjukhuset i Solna. Medierna började luska i om det möjligtvis var en prins eller prinsessa som kommit till världen. Den första som Hovet berättade för var SR Ekot, som de andra medierna snällt fick hänvisa till. Ett 50-tal journalister var på plats när Prins Daniel visade hur lång prinsen var.
Därefter har bebisen blivit en världsnyhet. Några av de som skrivit om nyheten är CNN, Focus, Daily Mail och Eonline.

.. och Prins Daniel berömde medierna
Prins Daniel var under presskonferensen pressen att respektera familjens privatliv. Han passade också på att berömma medierna för att de lämnat utrymme åt honom och kronprinsessan Victoria så nära inpå födseln.
– Det gjorde jag även förra gången, det har ni gjort och det vill jag tacka er för, sa prins Daniel under presskonferensen.

Journalisterna får kritik för sina glädjerop
Spridda glädjerop hördes under presskonferensen när Prins Daniel berättade att Victoria fött en pojke. Journalisterna skrek "ja" och "hurra" när han berättade. Hanapee är en av de som reagerat:

— Hanna Persson (@HanaPee) March 2, 2016Journalisterna som vrålar "ja!" & "wohoo!" när prins Daniel till slut säger "det blev en pojke", kan inte ni åka iväg på er hästdroska...?

Melodifestivalen har fått nära 200 anmälningar
Melodifestivalen ”Hela Sveriges sång” i lördags fick många svenskar att ruska på huvudet. Nu står det klart att deltävlingen har anmälts till Granskningsnämnden hela 192 gånger, skriver Aftonbladet. Istället för ”Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden” så sjöng den medverkande kören ”jag vill leva jag vill dö på jorden”.
Några av anmälningar handlar även om Gina Dirawis Zlatan-skämt med Frans där hon sa att Zlatan hade en hälsning till artisten.

HBO till Brasilien och Argentina
HBO lanseras i Brasilien och Argentina senare i år och därmed ta upp sin internationella kamp mot Netflix, skriver Businessinsider. Tjänsten har hittills haft det tufft, med endast 800 000 prenumeranter senaste mätningen i januari. Det kan jämföras med Netflix 75 miljoner.
HBO finns idag i nio länder världen över, bland annat USA, Mexico och i Skandinavien. Netflix är tillgängligt i 190 länder.

Hittas vd på dubbla stolar
Schibsted-bolaget Hitta.se:s vd Alexander Hannerland driver ett säljbolag kopplat till Hitta vid sidan av, vilket kan bli ett problem vid en eventuell försäljning av Schibsted. Det skriver Breakit.se idag. Hans säljbolag Internetbroker står för 20-25 procent av Hittas försäljning. Alexander Hannerland äger dessutom 9,8 procent av Hitta.se – en uppenbar intressekonflikt enligt Aktiespararnas Albin Rännar. Schibsted har varit sugna på att sälja Hitta, men det kan vara lättare sagt än gjort. En vd som själv kan påverkas av en försäljning kan sätta sig på tvären, skriver Breakit.
– Själva delägandet är kanske inte så kontroversiellt i sig. Den verkliga intressekonflikten uppstår i relationenen mellan vd och återförsäljarbolag, säger Albin Rännar.

BBC experimenterar med Viber och Whatsapp
De senaste två åren har tv-bolaget BBC använt appar som Yik Yak och Line för att sprida säkerhetsinformation om bland annat Ebola-krisen. Nu har BBC börjat användar meddelandeapparna Viber och Whatsapp för att publicera dokumentärer, skriver Digiday. På Viber har man bland annat rullat ut en dokumentär om ett par vars pojke blivit kidnappad i Mexico, skriver Digiday.com. Viber har idag 250 miljoner användare varje månad.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

KungahusetMorgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.