Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 20 oktober 2011, 13:51
Kvällspressens annonsintäkter fortsätter att minska. Annonsinvesteringarna i september var nästan 20 procent lägre än samma period förra året, enligt Mediebyråbarometern.
Ämnen i artikeln:
MediebyråbarometernMed en minskning på 2,3 procent för de första tre kvartalen i år är det den enda mediekategori som visar negativ utveckling för 2011.
− De minskade annonsintäkterna för kvällspress ska ses i ljuset av att 2010 var ett mycket starkt år för just den mediekategorin, men samtidigt är detta också en effekt av att de trycka kvällstidningarna tappar i räckvidd, kommenterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.
Sammantaget ökade medieinvesteringarna under september med 4,7 procent, jämfört med samma period förra året. Bio, dr/annonsblad och internet står för det största ökningarna. 1,25 miljarder kronor förmedlades totalt under månaden.
Sedan årsskiftet är den totala ökningen för marknaden 10,6 procent.
Mediekategorier som ökar i september 2011:
Bio 48 procent
Dr/annonsblad 43 procent
Internet 15 procent
Övrigt 12 procent
Radio 10 procent
Landsortspress 7 procent
Utomhus/trafikreklam 6 procent
Fackpress 4 procent
Populärpress 4 procent
TV 3 procent
Mediekategorier som minskat:
Sök 0 procent
Storstadspress – 6 procent
Kvällspress -20 procent
Christian Ström
Ämnen i artikeln:
Mediebyråbarometern