Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Kvällspressen hotas av vite för spelannonser

Publicerad: 24 September 2013, 07:30

(UPPDATERAD) Aftonbladet och Expressen måste sluta med spelreklam på webben som rör spelbolag utanför Sverige. Det menar Lotteriinspektionen som i ett nyligen fattat beslut hotar med vite på 45 000 kronor per dag som spelannonserna från utländska spelbolag ligger uppe.


Ämnen i artikeln:

LotteriinspektionenAftonbladetExpressen

Myndigheten har tidigare meddelat att man överväger att besluta om vite – och nu är det beslutet fattat, uppger Nyhetsbyrån Siren.

Förbudet  innebär att tidningsföretagen måste  betala 45 000 kronor i vite per dag  som reklamen ligger uppe på nätet.

–  Det är stötande att Lotteriinspektionen, ännu en gång, försöker styr  innehållet i dagstidningar. Expressen har redan processat med framgång i  förvaltningsdomstolar, tingsrätten, hovrätten, Högsta domstolen och  Europadomstolen och vi är beredda att fortsätta försvara vår rätt att  informera om lagliga verksamheter som är tillåtna i EU, som miljoner  svenskar använder och som dessutom ofta är börsnoterade, säger Expressems chefredaktör Thomas Mattsson till Resumé och fortsätter:

–  Det är med spelmonopolet som med reklamskatten: det finns en politisk  majoritet för en mer modern ordning, exempelvis har ju Danmark visat  Sverige vägen med en avreglering som ändå tillgodoser alla  samhällsintressen, men den svenska regeringen står ändå fast vid den  gamla modellen. Det får regeringen förstås göra, men staten bör hålla  tassarna borta ifrån det som publiceras i medierna.

Vad ska ni göra?
–  Detta vite gäller först vid lagakraftvunnen dom, och min gissning är  att det kommer att dröja åtminstone in i 2015 innan vi vet hur denna  process slutar. Hittills har kvällstidningarna vunnit varje juridisk  fajt med myndigheterna.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.