Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kvällspressen smyghöjde priset

Publicerad: 7 januari 2009, 13:01

Aftonbladet och Expressen smyghöjde priset fyra dagar under storhelgerna. Från 10 till 12 kronor. – Det kostar mer att producera och distribuera tidningen just de dagarna, säger Aftonbladets informationschef Niklas Bodell.


Aftonbladet och Expressen höjde priset från 10 till 12 kronor fyra dagar under helgerna. Foto: Erik Esbjörnsson.

Aftonbladet och Expressen ska kosta 10 kronor varje dag – men fyra dagar under jul-, nyårs- och Trettonhelgen (25 och 26 december, 1 och 6 januari) höjdes priset till 12 kronor.

Enligt vad Resume.se erfar var det Aftonbladet som var först med beslutet om prishöjningen. Tidningen meddelade sina återförsäljare före helgerna – på så sätt fick Expressen nys om det hela och hakade på.

– Det var första gången vi höjde priset på helger sedan vi höjde priset till 10 kronor alla dagar (sommaren 2007, reds anm), säger Per-Anders Broberg tf chefredaktör på Expressen.

Varför gjorde ni det?

– Vi har höga kostnader för att ha tidningar ute de dagarna.

Var det tydligt för konsumenterna att priset var högre?

– Det tycker jag.

Även Aftonbladets informationschef Niklas Bodell förklarar prishöjningen med att det är dyrt att producera och distribuera tidningar de ”tidningsfria dagarna”, då morgontidningarna inte kommer ut.

– Vi tror att det finns en förståelse hos konsumenterna för detta just de här dagarna, det är åtminstone den feedback vi har fått, säger Bodell.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.