Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kvällspressens chefredaktörer om Orvestosiffrorna

Publicerad: 6 oktober 2011, 09:33

Det är tuffa siffror för kvällstidningarna som presenteras i den senaste Orvestomätningen. Aftonbladet minskar med 9 procent på vardagar och 10 på söndagar. Expressen minskar med drygt 6 procent under såväl vardagar som söndagar.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetThomas MattssonExpressenJan Helin

Jan Helin, Aftonbladet och Thomas Mattsson, Expressen. Foto: Jonas Eltes.

Det är dystra siffror för kvällsspressen som presenteras i den senaste Orvestomätningen. Aftonbladet backar med 9 procent i räckvidd på vardagar och 10 procent på söndagar. För konkurrenten Expressen är siffrorna 6 procents minskning såväl vardagar som söndagar.

– Det ser sådär ut för hela den svenska dagspressen. Print minskar och digitalt ökar. Det är samma utveckling som för alla, konstaterar Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Enligt Jan Helin har man på Aftonbladet redan lämnat tanken på tillväxt bland printmedierna. Men till nästa år ska man ändå presentera en omgörning av papperstidningen.

– Vi kommer att börja jobba annorlunda med print. Vi fortsätter att satsa på det, men jag tror inte att vi kommer att hitta tillväxt där, utan det handlar om stabilitet, säger han.

Aftonbladet har redan tidigare aviserat planer på en ökad satsning på digitala kanaler.
– Där är vi ledande, säger Jan Helin.

Huvudkonkurrenten Expressen menar att det finns både positiva och negativa saker att säga om mätningen för egen del.

– Det som är positivt för oss är att vi går upp på söndagar och är störst. En annan glädjande sak är att den här mätningen gjordes innan vi förverkligade de nya planerna för en ännu bättre söndagstidning, säger chefredaktör Thomas Mattsson och fortsätter:

– Det är viktigt att komma ihåg att detta är en vikande marknad. På en vikande marknad är det viktigt att plocka marknadsandelar och det gör vi nu på söndagar.

Trots att Thomas Mattsson gläjder sig åt söndagarna, är det tuffare på vardagarna.

– Det negativa är att mätningen befäster trenden att flera tidningar fortsätter att tappa i räckvidd. Det visar att läsningen av tryckta produkter minskar.

Att Expressen nu ska ha växt om Aftonbladet på söndagar kommenterar Aftonbladets chefredaktör Jan Helin så här:

– Det där är en konsoliderad siffra där man slagit samman Expressens med Kvällsposten och GT, säger Jan Helin.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.