Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Kvällstidningarna har höjt ambitionen rejält”

Publicerad: 11 Augusti 2014, 11:33

Aftonbladets live-sändning i dag.

Foto: Skärmdump.

Förra veckan tryckte både Aftonbladet och Expressen på med rejäl live-tv-bevakning av skogsbranden i Västmanland. Röster höjdes om att de båda kvällstidningarna har sprungit om de traditionella tv-kanalerna. Nu bemöter de sina belackare.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSVTExpressenTV4

I en krönika med rubriken "Skogsbranden visar varför tidningarna är bäst på tv" argumenterar VA-skribenten Viktor Bodelius för att tv-husen har blivit omsprungna i livebevakningen av stora nyhetshändelser.

"Medan tv-kanalerna inväntar trötta presskonferenser eller envisas med att sända extrainsatta nyhetssändningar på "de vanliga tiderna" låter Aftonbladet kameran rulla, svarar på frågor via chatt och hittar ständigt nya vinklar. När Sveriges värsta skogsbrand i modern tid rasar är allt intressant - och det har tidningsmakarna förstått" skriver han bland annat.  

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är inne på ett liknande spår i sin krönika som publicerades igår:  

"Kanske är det så att flödesnyheter, som bränder, bara kommer att förmedlas av onlinemedier, som Aftonbladet.se och Expressen.se, i framtiden? Kanske kommer etermedier som inte är nyhetskanaler, som SVT och TV4, att bara summera och analysera?"

Ulf Johansson, programchef och ansvarig utgivare för SVT Nyheters nationella nyhetsprogram, har förståelse för kritiken, även om han menar att många jämför äpplen och päron.  
– Publiken väljer vad som är bäst. Vi hade väldigt hög tittning på våra extrasändningar kring branden, men kvällstidningarna har höjt ambitionen rejält kring tv och livesändningar. De är konkurrenter och det har jag all respekt för.

Ser du dem som större hot i dag än för sex månader sedan?
– Nej, jag har aldrig pratat i termer av hot. De har varit konkurrenter länge när det gäller live-tv. Jag har all respekt för vad de gör på tv-området.

Han pekar på att SVT:s broadcastsändningar fortfarande har en betydligt större publik än live-sändningarna på nätet. Vad de främst behöver förbättra är samspelet mellan det livesända online och i tv.  
– Vår utmaning är att bli bättre på att gå emellan och göra webbsändningar ibland som går över i broadcast. Där har vi ett utvecklingsarbete att göra, och vi rustar för att bli bättre på webben.

Anders Oxelström som är chef för TV4Nyheterna vill inte hålla med om att kvällstidningarna har varit bättre i sin bevakning av branden.  
– Jag invänder mot beskrivningen att kvällstidningarna varit nyhetsledande. Vi har också varit oerhört starka i vår livebevakning. Det går heller inte att bunta ihop kvällstidningarna. Vissa tidpunkter gör Aftonbladet en sändning, andra tillfällen gör Expressen en livesändning utan att konkurrenten hänger på, säger han.

I förra veckan öppnade TV4 bland annat upp sin tablå för att sända presskonferenser i broadcast. Parallellt löpte livesändningar på webben fram till kvällen.
– Vi har verkligen spänt bågen och man kan efterklokt önska att vi hade varit snabbare ute på måndagen. Sommarkostymen var fortfarande på resursmässigt men trots det är jag imponerad av det jobb vi har gjort den senaste veckan.

I sin krönika ställer Expressens Thomas Mattsson frågan om etermediernas uppdrag kommer att vara att summera och analysera nyhetshändelser. Håller du med om den spaningen?
– Den är delvis sann. Kvällstidningarna har varit snabba på att ställa om och skala upp sin bevakning, men fyller inte rollen som etermedierna fortfarande har. SVT och TV4 erbjuder tittarna en sammanställning och fördjupning. Samtidigt kan man inte bortse från våra livesändningar. Den här veckan har visat att vi är starka i direktrapportering, det kommer vi att vara framöver också.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

AftonbladetSVTExpressenTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.